Hva sier det oss? Jo, at vi ønsker å betale minst mulig – og helst gratis for å kunne passere bommene som kanskje kommer.

Er vi gjerrige eller snyltere? Da snakker vi ikke så mye om miljø men om hvor mye vi kan slippe å betale.

Hvis ikke politikerne ønsker å gjøre noe med avgiftene må de se på avgiftene til hybridbilene også. Dette er en stor forskjellsbehandling (diskriminering) av de ulike bilkjøperne.

Vi som kjører hybrid kjører elektrisk og miljøvennlig i byer og tettbebyggelse på samme måten som elbilene, men vi betaler alle avgiftene. El-bilene betaler ikke alle de avgiftene som vi andre og de sliter like mye på veiene våre og de store tunge el-suvene er verstingene både sommer og vinter.

Hvis alle avgiftene har blitt lagt på elbilene på lik linje med andre biler da ville vi sett hvor mange prosent som hadde kjøpt elbil.

Jeg tror at mengden av dem som kjører elbil gjør det for å slippe alle avgiftene og ikke så mye pga. miljø. Det er noe de sier i store forsamlinger.

Hvem skal betale vedlikeholdet på veier/bruer og tunneler når vi ikke betaler avgiftene våre. Da kommer forfallet fortere en vi kan forutse. Staten mister titalls milliarder årlig på det som de ikke får inn i avgifter fra elbilene. De jeg kjenner som har elbiler sier at de har kjøpt pga. de slipper alle avgiftene etc.

Har de fått inn de avgiftene kunne staten benyttet de pengene til å komme med støtte tiltak til de bedrifter som har behov for omstilling fra en forurensende industri og eliminert bomveier. Har vi tenkt på hvordan vi skal håndtere elbilene når batteripakken er oppbrukt etter noen år? Da er kanskje de miljøvennlige fordelene borte for da forurenser de kanskje mer en de fossile bilene med nye Euro 6 motorene som neste ikke slipper ut forurensing.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!