Leserinnlegg:

«Elbiler vs. hybrid»

Christina Bru skriver i Sunnmørsposten 31. juli at hun er mektig imponert over økningen av salget av el-biler. Hun skriver også at en slik økning kommer når det er snakk om bomringer.

Illustrasjon: Ladepunkt for elbil.  Foto: Tarjei Engeset Ofstad

Jeg tror at mengden av dem som kjører elbil gjør det for å slippe alle avgiftene og ikke så mye pga. miljø.

Oskar Hjelle
Leserinnlegg

Hva sier det oss? Jo, at vi ønsker å betale minst mulig – og helst gratis for å kunne passere bommene som kanskje kommer.

Er vi gjerrige eller snyltere? Da snakker vi ikke så mye om miljø men om hvor mye vi kan slippe å betale.

Hvis ikke politikerne ønsker å gjøre noe med avgiftene må de se på avgiftene til hybridbilene også. Dette er en stor forskjellsbehandling (diskriminering) av de ulike bilkjøperne.


Lader elbilen i protest i Ålesund sentrum

Georg og Ann-Sylvia Deocariza fikset hjemmelaget ladepunkt til elbilen sin, for å markere at et bedre tilbud trengs. Nå får de parkeringsbøter, og Georg vurderer å heller gå i fengsel enn å betale.


Vi som kjører hybrid kjører elektrisk og miljøvennlig i byer og tettbebyggelse på samme måten som elbilene, men vi betaler alle avgiftene. El-bilene betaler ikke alle de avgiftene som vi andre og de sliter like mye på veiene våre og de store tunge el-suvene er verstingene både sommer og vinter.

Hvis alle avgiftene har blitt lagt på elbilene på lik linje med andre biler da ville vi sett hvor mange prosent som hadde kjøpt elbil.

Jeg tror at mengden av dem som kjører elbil gjør det for å slippe alle avgiftene og ikke så mye pga. miljø. Det er noe de sier i store forsamlinger.


Elbilsalget gikk ned i juli – Elbilforeningen bekymret

I juli endte elbilandelen i nybilsalget på 45,1 prosent, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det er ikke Elbilforeningen fornøyd med.


Hvem skal betale vedlikeholdet på veier/bruer og tunneler når vi ikke betaler avgiftene våre. Da kommer forfallet fortere en vi kan forutse. Staten mister titalls milliarder årlig på det som de ikke får inn i avgifter fra elbilene. De jeg kjenner som har elbiler sier at de har kjøpt pga. de slipper alle avgiftene etc.

Har de fått inn de avgiftene kunne staten benyttet de pengene til å komme med støtte tiltak til de bedrifter som har behov for omstilling fra en forurensende industri og eliminert bomveier. Har vi tenkt på hvordan vi skal håndtere elbilene når batteripakken er oppbrukt etter noen år? Da er kanskje de miljøvennlige fordelene borte for da forurenser de kanskje mer en de fossile bilene med nye Euro 6 motorene som neste ikke slipper ut forurensing.


Folk flest kjørte mindre bil i fjor

Den samlede kjørelengden for norske personbiler falt med 1,3 prosent fra 2018 til 2019. Samtidig gjøres mer av kjøringen med elbiler og hybridbiler.



Elbiler sto for om lag halvparten av nyregistreringene i februar

I februar i år ble det registrert 10.346 nye personbiler i Norge. Elbiler utgjorde nesten 50 prosent.



Én av tre vurderer elbil som sin neste bil

Færre enn én av tre nordmenn vurderer å kjøpe elbil som sin neste bil, viser en ny undersøkelse. – Skuffende, mener Elbilforeningen.


-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!