Kritiske spørsmål til hva dette ville bety for livskvaliteten/bomiljøet til de som ble berørt av banen var nærmest fraværende. Fokuset var på om gamle og barnehager fikk reise gratis med banen, om idrettslaga ville få noen kompensasjon, at det var flott at FG ville bruke pengene sine på Sula, og at det ville få konsekvenser å si nei til dette prosjektet.

FG vil bruke Von-løypa som utgangspunkt for en anleggsvei opp til Rundehornet. Von-løypa er en grusa vei/sti, som ikke er fundamentert på fjell. Her må det altså foretas mye sprenging, slik at anleggsveien ligger trygt i terrenget. Fra Von-hytta og opp til Rundehornet må det bygges ny vei. Banen skal ha 14 master, og de fleste er plassert på steder der det ikke er infrastruktur. Det betyr igjen at det vil bli et stort behov for å benytte helikopter for å få inn byggemateriell. Selve mastene må også løftes inn med helikopter.

For oss som bor på Bjørkhaugen og langs traseen vil konsekvensene i byggeperioden være svært mye støy. For folk flest vil Sulafjellet nærmest være utilgjengelig i byggeperioden. Hvem ønsker vel å gå på fjelltur i et anleggsområde?

FG vet at planene om gondol er kontroversielle. For å få godkjenning for planene er det derfor viktig for FG å være på tilbudssiden, og prøve å få folk flest (inkludert 29 kommunestyre representanter fra Sula) med seg på planene. FG snakker om bærekraftig utbygging, og har planene klare for å sette i drift Molvær kraftverk. Det å starte opp Molvær kraftverk har teknisk sett ikke noe med selve gondolen å gjøre, men er etter min mening et forsøk på å legge et press på dem som skal si ja eller nei til planene.

Realiteten er at Sula kommune har et pålegg fra NVE om å utbedre demningen på Sulafjellet. Dette vil koste millioner av kroner. Nå legger FG fram planer som medfører at disse kostnadene «forsvinner» fra Sula kommune sine budsjetter. I mine ører høres det ut som forsøk på bestikkelser.

De som bor langs gondoltraseen vil få livskvaliteten sin ødelagt. En 27 meter høy mast vil bli plassert midt i et boligområde. Dette er både skjemmende, og støyende. Hvert 30. sekund passerer en gondolvogn denne masten, enten på vei opp til fjellet eller på vei ned fra fjellet. FG sier at turistene vil være opptatt med å se på utsikten på turen opp/ned fra fjellet, de vil ikke bry seg om å se på folkene under banen. Denne påstanden er feil. Når en svever 15–20 meter oppe i lufta vil en ha god innsikt på uteplassene/hagene til folk. Innsyn vil være en stor ulempe for beboerne langs traseen. Her er det bare å se hva som er skrevet om gondolen på Voss.

Kompensasjon til de berørte er noe FG snakker om for å møte kritikken om de negative sidene av prosjektet. De fleste av oss som bor på Bjørkhaugen gjør det fordi dette er et flott sted å bo. Det er et stille og rolig boligområde, og vi har et flott turområde like utenfor stuedøren. Hvem har rett å påføre oss de ulempene som denne gondolbanen medfører, og dermed ødelegge livskvaliteten vår? Tror FG at penger kan løse alt, og at de har rett til å ødelegge det vi har bygget opp?

Nå er det bare å vente og se hva som skjer framover. Mange vil nok ha meninger om dette prosjektet, spesielt de som ikke er berørt, og de som ser personlig vinning som følge av disse planene. Norge har hatt en stor dikter ved navn Arnulf Øverland. Han skrev en gang følgende: «Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si: Det er sørgelig, stakkars dem! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv!»

Håper folk tar dette innover seg når de skal gjøre seg opp en mening om prosjektet. Beboerne i den foreslåtte gondoltraseen og bevaring av natur/Sulafjell må prioriteres før profittjag fra FG, der hovedaksjonær er Ålesunds rikeste mann.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!