Nå har ikke fylket noen rolle i dette prosjektet, annet enn at vi kan synes det er interessant å se det i sammenheng med andre tiltak for trafikkavvikling i området, der fylkeskommunen har ansvar eller interesse. Fylket har overfor staten prioritert Breivika-Lerstad og bypakken i Ålesund. Dessverre har ikke staten satt av mer enn vel 400 mill. til Breivika-Lerstad, mens det koster nesten 2 mrd., altså over 1,5 mrd. i bompenger bare for riksvegstrekninga Breivika-Lerstad. Andre tiltak i bypakken kommer i tillegg.

Fylket har ansvar for kollektivtilbudet med buss og hurtigbåt og ser gjennom prosjektet Smartere Transport på ulike muligheter for båttransport i Ålesundsområdet.

Vi har et mål om at flere skal gå, sykle og bruke kollektivtilbud. Da må vi legge bedre til rette for det, slik vi blant annet håper å få til med bypakken. Vi har et mål om å redusere bilkøene og klimagassutslippa. Det vil gjøre at folk sparer tid, og det er bra for både det lokale og globale miljøet.

Samferdselsministeren har gjort det klart at gjeldende NTP inneholder for mange løfter som det ikke er mulig å imøtekomme. Det kan bety at f.eks. utbedring av E 39 Vegsund-Breivika kan ta tid. Blindheimstunnelen og Moa-området er allerede sprengt av trafikken. Det er lokaltrafikk fra Sula, og det er ferjekøene fra Sulesund og Solavågen, og en unødvendig og lang omvei for tusenvis av biler som skal til og fra sentrum hver dag, med kø og økt luftforurensning.

I Møreforsking sin rapport fra 2009 viser de at mens de fleste vegprosjekter bidrar til økning i trafikkarbeidet med bil, vil Borgundfjordtunnelen og Veddetunnelen føre til en viss reduksjon i trafikkarbeidet, tilsvarende en årlig kjørelengde for mellom 150 og 200 biler.

Hovedkonklusjonen er at transportene mellom Sula og Ålesund kan foregå vesentlig mer effektivt, til nytte både for trafikantene og samfunnet. Rapporten sier at hvis kostnadene ved å bygge Borgundfjordtunnelen inkl. Veddetunnelen, blir mindre enn 450–500 mill. kr totalt, så er dette et svært samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt, som i mange år fremover vil tilføre samfunnet en nytte som tilsvarer mellom 50 og 70 mill. kr per år.

Nå er dette gamle tall og nye vurderinger er gjort. Prosjektkostnaden er kanskje opp mot 2 mrd., det samme som Vegsund-Breivika. Uansett ser Borgundfjordtunnelen ut til å være et prosjekt som kan avlaste allerede sprengte veger. Det kan åpne for nye vurderinger av flaskehalsen Blindheimstunnelen. Det krever ikke offentlig medfinansiering og det bør heies på og vurderes av Ålesund kommune. Vi må alle vurdere dette prosjektet sammen med – og opp mot – øvrig utbygging av transportsystemet i Ålesund og Sula.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!