Magen velter seg inn i meg når jeg hører eller leser om Borgundfjord-tunnelen.

Det burde være straffbart å planlegge undersjøiske tunneler der vi har alternativ! En slik undersjøisk tunnel vil tvinge oss inn i en ond karusell som forurenser miljøet i uoverskuelig framtid. Vi må løfte blikket når en skal planlegge ny veiforbindelse mellom Ålesund og Sula. Planlegging av undersjøisk tunnel burde være ulovlig, der vi kan lage alternativ, faktisk kategorisert som miljøkriminelt.

Jeg blir dysset ned hver gong jeg sier at vi må planlegge for ei bru og ikke for en tunnel. Det er så mange som higer etter sambandet, at undersjøisk tunnel er i ferd med å bli en langsiktig, miljøfiendtlig løsning.

Myke trafikanter

Det blir et paradoks for meg når Kristin Sørheim sier vi må bygge tunnel for å verne om de myke trafikantene. Lager vi en bro, så kan vi søke om midler til gang og sykkelsti, så kommer veien som en bonus. Jeg ser for meg en bro med gang og sykkelsti under et veidekke med to ordinere kjørefelt.

En undersjøisk tunnel kan aldri bli med gang- og sykkelsti.

Bypakken

Lager vi dette Borgundfjordsambandet, inn mot tunnelinnslaget til Valderøya, så vil trafikken i Ålesund spre seg tre veier, og man avtar behovet for oppgradering på innfartsveien. Vi kommer til å avlaste Blindheimstunellen og Vegsundbroa, så lenge vi kombinerer dette med Veddetunellen. Da vil de som kommer sørfra og skal til Ålesund eller flyplassen velge alternative veier, dette blir fantastisk. Trafikken vil reduseres, og til dels ta bort behovet for oppgradering av Lerstadveien. En bro mellom Langevåg og Ålesund vil faktisk redusere behovene for tiltak i bypakken.

Kollektivtilbudet vil kunne gå i ring, og vi vil kunne lage enda bedre rutemønster, som gjør at flere velger å reise kollektivt. Dette vil igjen redusere biltrafikken ytterlig, som gjør eksisterende veier gode nok til både syklende og gående.

Skal man lage en tunnelforbindelse til Gåseid så vil dette også medføre behov for å oppgradere veien til og fra Gåseid, og Vedde, og du tvinger folk til motorisert ferdsel. Dette er ikke en god løsning for verken det ene eller det andre.

Hvor er sentrumsforeningen?

Hvordan vil det bli med handelsstanden i Ålesund når vi setter bompenger på veien inn. Det er galt nok fra før, om vi ikke skal sette en ytterlig begrensning for dem som driver i sentrum. Det er Ålesund sentrum som er identiteten vår, og det er den vi viser frem når vi skal fortelle hvor vi hører til. Det er ikke Moa, det er ikke Langevåg, vi snakker om når vi kommer utenfor 200 mils sona, det er Ålesund.

La oss ta vare på byen, la alle tiltak forsterke byen og bruken av den, en død by er ikke noe flott å vise til. Og for å si det rett ut, Ålesund by trenger førstehjelp, ikke høyere barriere.

Kostnader

Prismessig vil ikke en bro koste mer enn en tunnel, og det er mindre usikkerhet rundt prisen. Det betyr at vi med større sannsynlighet skal kunne gi en mer eksakt pris. Som budsjettpris snakker Prodtex Industrier AS om en meterpris på 7–800.000 kroner. Det vil si at vi kan få ei bro for ca. 7–800 millioner. Så kommer tilførselsveiene i tillegg, men til lenger vekk fra sentrum vi drar dette, til dyrere og dårligere kollektivtilbud blir det.

Jeg utfordrer Ålesund politikere til å se på alternativene de har som kan skape en bedre by, en bedre region og en bedre samferdsel. Tunnel der det er mulig med bro er og bør ikke være et alternativ. Det er rett og slett miljøfiendtlig.

Det kunne vært interessant å ha sett en analyse på trafikkbildet med en slik løsning.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!