Men artikkelforfatteren har tydeligvis ikke fått med seg noe vesentlig: Dette sambandet haster, og det haster veldig. Hele hensikten med denne vegforbindelsen er å løse dagens eksisterende trafikale problemer mellom Vegsundet og Moa, der spesielt Vegsundbroa og Blindheimtunnelen er de to største problemene.

Dette må løses nå, slik at vegmyndighetene får et nødvendig pusterom, slik at de kan ta seg tid til å løse trafikkproppen på E39 akkurat her. Det kommer til å ta 15–20 år før strekningen er inne igjen i NTP-rulleringen. Borgundfjordtunnelen, som ikke er en spesielt lang eller dyp undersjøisk tunnel, er det eneste prosjektet som kan løse trafikkproblemene på kort sikt.

I tillegg, snakker vi om beredskap og sikkerhet, liv og helse, miljø og forurensing. Saken har også en samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk side som ikke er uvesentlig. Dagens vegsystem bidrar til en sterk sløsing med transportnæringens og privatfolks tid og penger. Tiden er ikke inne for mer planlegging og tenkeboksvirksomhet, det må skje noe NÅ!

Broprosjektet som Molvær lanserer her, må nok Molvær ordne med selv, som et privat prosjekt i egen regi. Hvis Molvær har tid, krefter og økonomi til å starte en utredning av et slikt broprosjekt nå, rykker han for det første tilbake til start (2008) i forhold til Borgundfjordtunnelen, så han har en lang veg å gå. Deretter blir det mange etater, departement, grunneiere og andre parter som må inn i bildet. Kystverket, fiskeridirektoratet, Vegdirektoratet, havnevesenet osv. osv. …

En bro vil gjøre store inngrep i både natur og skjærgård på Sula som ikke er ønskelig av noen, og prisen for en bro er vesentlig dyrere enn tunnel. Prisantydningene som Molvær gir kan umulig være kvalitetssikret.

Seilingshøyde er et viktig stikkord for broer. Skipene som går inn til Vegsund Slip og Fiskerstrand Verft blir større og større, så dette må bli en ganske høy og meget kostbar bro. En bro over Borgundfjorden vil ikke komme med på noen NTP-plan i løpet av 40–50 år. Det er veldig mange prosjekt som allerede står i den køen, og nye prosjekter kommer sist i køen. Det blir flere konseptvalgutredninger med tilhørende kvalitetssikringer, og masse arbeid med reguleringsplaner, det kan jeg love.

Hvis det skal komme enda mer trafikk i området ved Ellingsøytunnelen enn det allerede er, blir det enda mer kork enn i dag, og jeg skjønner ikke at tanken i det hele tatt kan lanseres.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!