Når Nye Veier får ansvaret for utbyggingen av E136 Dombås–Vestnes unngår vi at denne strekningen kommer i konkurranse med andre prosjekter i Møre og Romsdal. Vi får en helhetlig utvikling av en viktig strekning for godstransporten inn og ut av fylket vårt.

Sve vet veldig godt at strekningen E136 Dombås–Vestnes er foreslått lagt inn i porteføljen til Nye Veier med et kostnadsanslag på 3 mrd. Det vil sikre en helhetlig utvikling av denne strekningen uten at vi må kjempe om midler i hvert enkelt statsbudsjett. Nye Veier vil bygge ut E136 uavhengig av hvordan Statens vegvesen gjennomfører sine prosjekter. Det kan de gjøre fordi de får et fast beløp overført hvert år som de kan bruke til å gjennomføre de prosjektene de har fått tildelt. I 2021 er dette beløpet på ca. 5,8 mrd.

Nye Veier har selv ønsket strekningen E136 Dombås–Vestnes, og beskriver det som en viktig vei særlig for godstransporten inn og ut av Møre og Romsdal, «eksportveien». Det er mange flaskehalsehalser på denne strekningen, ikke minst i Romsdalen. Nye Veier vil i tillegg ha ansvaret for utbedring av E6 til Dombås, og kan se utviklingen av E6 og E136 i sammenheng.

Frp og Sve har hatt mange muligheter til å prioritere E136, både når de satt i regjering og senere. I statsbudsjettet for 2021 fikk Frp gjennomslag for å bruke ca. 400 mill. til å redusere bompengene på Tresfjordbrua. Det støtter vi, men alternativet vil jo være å bruke midlene til å starte nye prosjekter, for eksempel krabbefeltet på E136 i Romsdalen.

Sve bruker store ord. Når han skriver at «Møreaksen er som to torpedoer midtskips i realiseringen av E136» er det direkte feil, og er kun egnet til å skape motsetninger som ikke finnes. Når Sve og Frp går til valg på å skrote E39 Ålesund–Molde og Møreaksen, er det, for å si det med Frank Sve sine ord, som «to torpedoer midtskips» på en historisk stor samferdselssatsing i Møre og Romsdal.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!