Vi velger å tro at dette dreier seg om misforståelser, og at det ikke er et ønske om å nøre opp under fogderistrid og motsetninger. E39 Ålesund–Molde handler om å bygge sammen regionen og skape et større bo- og arbeidsmarked som grunnlag for vekst og utvikling på hele aksen. Dette arbeidet er ikke fullført før også Hafast er realisert.

I arbeidet med Nasjonal Transportplan 2022–2033 har Møre og Romsdal fått betydelig gjennomslag og både E39 Ålesund-Molde med fjordkryssingen Møreaksen og E136 Dombås-Vestnes er prioritert for utbygging. E136 er tildelt Nye Veier og det legges opp til en utbedring av hele strekningen slik at alle flaskehalser kan fjernes. Nye Veier har aktivitet på alle strekninger de har fått tildelt så langt, og har vist at de kan bygge raskt og effektivt. Vi har derfor stor tro på at dette er en god løsning for en helhetlig utbygging av E136.

Utbyggingen av E39 Ålesund-Molde er et betydelig samferdselsløft for Møre og Romsdal. Det er ikke slik at vårt fylke får tildelt en del av potten som vi kan fordele som vi vil. Prioriteringen av E39 Ålesund-Molde kommer som en konsekvens av at dette er et viktig nasjonalt prosjekt og en del av arbeidet med en fergefri E39.

Statens vegvesen legger til grunn 2 og 3 feltsvei på denne strekningen. Unntaket er Tautra-tunnelen og Julsundbroa, som uansett må dimensjoneres slik at det er fornuftig å legge til rette for fire felt. Tunnelen vil ha to løp for maksimal sikkerhet, og da er det fornuftig å legge til rette for to kjørefelt i hver retning.

Det er ikke tatt stilling til utbyggingsrekkefølgen. Det er åpenbart at fjordkryssingen med tilhørende strekninger er den delen av prosjektet som gir størst reduksjon i reisetid, men det vil være opp til Statens vegvesen å legge til rette for en effektiv utbyggingsplan.

E39 øst for Molde er ikke prioritert med oppstart i første del av NTP 2022–2033. Det er lagt til grunn at E39 Ålesund-Molde legges i tunnel bak Molde sentrum og kobler seg på eksisterende E39 øst for sentrum. E39 går der i dag og det er ikke nødvendig å bygge ny vei for å håndtere den trafikken som skal videre østover. Hovedutfordringen er imidlertid inn- og utpendling til Molde fra øst, og det er forventet vekst i denne trafikken fremover. Det er derfor naturlig å følge utviklingen og vurdere om det er behov for å gjøre tiltak i forbindelse med neste rullering av NTP.

Det er heller ikke slik at Sunnmøre er stemoderlig behandlet i NTP. Strekningen E39 Ålesund-Molde strekker seg fra Moa til Molde og vil bidra til vekst og utvikling på denne aksen. I tillegge har bypakken i Ålesund og E136 Lerstadvegen høy prioritet og forventes fremlagt for Stortinget i løpet av nær fremtid. E39 Voldatunnelen er et viktig prosjekt som er prioritert med oppstart i første seksårsperiode, samtidig som planleggingen av Hafast fortsetter.

Så er vi enig i at strekningen E39 Vegsund-Breivika er viktig og det legges til grunn at det jobbes videre med dette prosjektet. Det må sees i sammenheng med videre utvikling av E39 sørover, samtidig som det er naturlig å vurdere tilpasninger og utbedringer på kort sikt. Et av de aktuelle prosjektene er Veibust-krysset, der det er satt av planleggingsmidler i budsjettet for 2021.

NTP 2022–2033 innebærer en historisk satsing på samferdsel i Møre og Romsdal. Det får vi til fordi vi har prosjekter som bidrar til å utvide bo- og arbeidsmarkedet og legge til rette for vekst og verdiskaping i en av Norges viktigste eksportregioner, og som dermed når opp i de nasjonale prioriteringene. Eiksundsambandet og Krifast er to gode eksempler på viktige prosjekter som har bidratt til å bygge sammen fylket vårt. Spør vi folk i dag, er det nok ikke mange som vil ha tilbake fergene. Nå må vi slutte å skape unødvendige motsetninger og sørge for å gjennomføre de prosjektene vi har fått nasjonalt gjennomslag for.