Leserinnlegg av Paul Andreas Hofseth

«E39 – hovedformål og kostnader»

Har bodd mange år på Voss, og spør man vessene (vossingene) hva som er viktigst med Bergensbanen, er svaret trolig at de enkelt kan komme seg til Bergen, Oslo og andre reisemål på strekningen.

Romsdalsaksen: Her broløsninga Grønneset – Lønset. Å trenere og unnlate å undersøke alternativ når store investeringer skal gjøres med offentlige penger er respektløst, og det er det som har skjedd med Romsdalsaksen, sier Paul Andreas Hofseth i dette innlegget.  Foto: Nordwest3D/Romsdalsaksen

Leserinnlegg

Voss har hatt stor nytte av Bergensbanen.

Men – var hovedformålet med Bergensbanen at det skulle bli snertent for folk fra Voss? Nei, det ble en bieffekt – formålet var å binde sammen landets to største byer. Endestasjonene var klart definert, og utfordringen var finne best mulig trase. Det var utallige utfordringer fra moder jord, men oppgaven ble løst og banen åpnet i 1909.

Idémessig er det mange paralleller mellom jernbanestrekninger som Bergensbanen og stamvegen E39. Man må ikke bli for nærsynt – må zoome ut. Dersom Bergensbanen ble bygget i 2021, hadde strekningen med stor sannsynlighet blitt kortere, men med uendret hovedformål.


Hovedformålet for E39 i Norge er å gjøre strekningen mellom Trondheim og Kristiansand vest for Langfjella kortere med tilnærmet halvert reisetid. Tid skal spares for reiser som eksempelvis Kristiansund – Førde eller hundrevis av andre reisemål når en eller flere fjorder skal krysses.

En stor bedrift skal gjøre en stor investering, for det er behov for er «supermaskin» for å øke produksjon og inntjening. Kostnaden er omkring 100 million, og bedriften er i ferd med å inngå avtale når det blir kjent at det finnes et alternativ. Kostnaden er vesentlig lavere, men det er uklart om kvalitet, kapasitet osv. er på samme nivå – og hvilket nivå som egentlig behøves.


Leserinnlegg av Ole G. Steen

«PDK er klokkeklare for Romsdalsaksen»

PDK er ekstremt skuffa over sunnmørspolitikarane som er med på støtte til Møreaksen.


Hos en familie må en vaskemaskin skiftes etter lang og tro tjeneste. De finner et veldig bra alternativ i butikk A, men treffer den økonomiske naboen før handelen er gjort. Praten ender med en anbefaling fra naboen om et godt tilbud i butikk B på ei minst like bra maskin.

Jeg tror at både bedriften og familien ville sjekket alternativene før de handlet. Bedriftens penger og familiens penger betyr mye for de det gjelder. Men, det gjør også samfunnets penger – vår felles lommebok. Skal ikke politikerne, bedriftslederne og familiene ta vare på verdiene de er satt til å passe?

Å trenere og unnlate å undersøke alternativ når store investeringer skal gjøres med offentlige penger er respektløst, og det er det som har skjedd med Romsdalsaksen – og som fortsatt skjer. De som er satt til disponere fellesskapets penger, skal styre midlene som om de var deres egne. Gjør de det?

Ditt bidrag kan være å signere krav om utredning av Romsdalsaksen.


Lesarinnlegg av Frank Sve

«Sunnmøre blør, E-136 og Nordmøre likeså!»

Kven har kome på at 2300 bilar over Romsdalsfjorden er navlen her i fylket, når resten av fylket står i stampe?



Kronikk av Kjell Inge Davik

«Nå skal vi bygge Møre og Romsdal sammen»

Med ny ferjefri E39 fra Volda mot Ålesund, Molde og Kristiansund tar Møre og Romsdal steget fra sjø til land mot en framtid med vekst og verdiskaping.


-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!