Det må ikke bli slik at det er bompenger og ekstra avgifter som skal bestemme om du har råd å bruke bilen, kommunen og staten må i hovedsak finansiere infrastruktur. Bilistenes bidrag må brukes til vei og vedlikehold, da med bedre effektive veinettverk for trafikkavvikling, trafikksikkerhet og miljø.

«Bypakken i Ålesund hovedmål:

  • Byen skal ha eit pålitelig og effektivt transportsystem for alle transportformer.

  • Transportsystemet må møte veksten i transportsektoren.

  • Bypakken skal bidra til å utvikle framtidsretta kollektivtilbud.

  • Bypakken skal bidra til attraktiv og bærekraftig byutvikling»

Vi ser jublende lokalpolitikere som endelig får sette opp bomstasjonene. Desto før de kan desto bedre, ser det ut til. Dette skjer i en av de største krisene i moderne tid hvor konkurser, permitteringer og bedrifter sliter, som et resultat av den pågående pandemien.

Det hersker liten tvil at Møre og Romsdal og Ålesund er blitt underfinansiert over samferdselsbudsjettene i lang tid. Denne underfinansieringen er dårlig håndverk fra fylke og kommune, noe som ikke bør rettes opp med en bypakke. Med en slik presset økonomi som kommunen har opplevd over tid, har kanskje bypakken blitt sett på som et lys i tunnelen. I tidligere Nasjonale transportplaner (NTP) har det vært noen enkelte grunnprinsipper som ligger til grunn for bompengefinansiering. Blant annet at de kun kan gå til det planlagte prosjektet, ikke kreves inn forskuddsvis. Disse prinsippene ble dessverre ikke med i gjeldende NTP.

En kommuneøkonomi som bærer preg av mange år med underskudd og dårlig styring. Et etterslep på vedlikehold av veinettet i sentrum som mangler sidestykke. Løsningen, vi svir av 3,9 milliarder på en bypakke, dvs. det er budsjettet. Blir spennende å se økonomistyringen i praksis.

En bypakke som vil gjøre hverdagen for bilbrukere og beboere vanskeligere, den skal de være med på å betale til og med før den er på plass.

INP har som et prinsipp å føre en åpen, ærlig og transparent konsekvens-politikk. Politikken som er ført i årevis om bypakken er ansvarsfraskrivelse fra staten ved samferdselsdepartementet helt ned til logrende og ukritiske politikere i bystyret. Hvor er kravene om mer penger til vei i Ålesund av våre lokale folkevalgte opp til sentralt hold? Det er på tide å kreve noe fra styresmaktene, ikke krev mer avgifter fra befolkningen. En kostnadssprekk på 243 millioner ble avdekket ved en ny gjennomgang av planene.

Halvparten av pengene skal gå til å få bussene raskere fram og til nye sykkel- og gangveger. Det kan se ut til at bilistene har blitt lokalpolitikkens melkeku for investeringer og drift som burde vært dekket over budsjettene.

Når gateterminalen i Keiser Wilhelms gate blir realisert vil mange av korttids P- plassene bli fjernet. Når også sørsiden realiseres vil alle utleieplasser/heldagsavgifts-plasser forsvinne ved Stornespiren og Prestebrygga. Da dette ikke passer inn i byvekstplanen, vil de ikke bli erstattet.

Det ser ut til at det har blitt normen å bygge ned parkeringstilbud i byer som innfører bypakker. Forsvinner gateparkering i sentrum vil mye av kundegrunnlaget for handelsnæringen i sentrum bli svekket. En skulle tro at kommunen burde være interessert i å legge til rette for næringen i Ålesund sentrum, ikke fjerne parkering og muligheten for butikkene til å ha et livlig sentrum. Et sentrum som allerede i mange år har lidd under handelslekkasje til kjøpesentrene på Moa.

I perioden 2012 t.o.m. 2020 ble det over statsbudsjettet bevilget 278 milliarder kroner til vegformål. Hvor mye av dette har endt opp i vegprosjekt i Møre og Romsdal? Så langt vi klarer å skaffe oversikt dreier det seg om i underkant av 2, 2 milliarder, noe som har medført et etterslep på vedlikehold på veinettet Møre og Romsdal. Møre og Romsdal- og Ålesund (INP) mener det er på høy tid å forandre samferdselspolitikken radikalt til en mer rettferdig fordeling, i tråd med INP sitt partiprogram. Ålesund INP vil spille dette inn til sentral partiorganisasjon.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!