Kun passeringspriser for de ulike strekningene ble gitt, uten noen form for underliggende kostnader, trafikkprognoser eller betalingstider for de ulike bommene. Dette medførte derfor flere spørsmål enn svar.
Jeg har satt opp et lite regnestykke for årlige bompenger på de ulike delene:
Bomstasjon | ÅDT | Årstrafikk | Sats | Årlige bompenger |
Brusdalen | 11 227 | 4 097 855 | 20 | 81 957 100 |
Ørskogfjellet | 4 007 | 1 462 555 | 25 | 36 563 875 |
Til Vik* | 3 000 | 1 095 000 | 35 | 38 325 000 |
Tautratunnelen | 2 102 | 767 357 | 50 | 38 367 850 |
Julsundbrua | 2 601 | 949 264 | 50 | 47 463 200 |
Vest for Molde | 2 601 | 949 264 | 40 | 37 970 560 |
Sum | 220 | 280 647 585 | ||
Ferje Molde-Vestnes | 767 357 | 207 | ||
Ferje Solh-Mordalsvågen | 181 907 | 112 |
For ÅDT har jeg hentet tall for 2020 fra Statens vegvesen for Brusdalen og Ørskogfjellet. For Tautratunnelen har jeg brukt trafikktall for ferjen Vestnes Molde, og for Julsundbrua har jeg lagt til trafikken på ferjen Solholmen Mordalsvågen. For tunnelen fra Ørskogfjellet til Vik har jeg satt et grovt estimat (mye av trafikken over Ørskogfjellet går videre over Tresfjordbrua). Jeg er åpen for at vegvesenet har andre tall i sine estimater.
Oppsettet viser at 29 % av bompengene skal betales av trafikken i Brusdalen, og tar en med Ørskogfjellet, så betaler disse to bommene 42 % av bompengene. Dette er selvfølgelig en uholdbar kostnadsfordeling, og jeg ber om at vegvesenet kommer med sitt grunnlag for beregning av bomsatsene. Vider at det angis:
Antatte kostnader for de enkelte deler
Om alle bomstasjonene skal stå hele perioden, eller bare til deres andel av bompengene er betalt?
Siden bompenger skal dekke 20 % av kostnadene, skal dette gjelde for hver enkelt strekk, eller er de dyreste delene mest «subsidiert»?
Er forbindelsen Aukra Otrøya med i prosjektet?
Tillater meg likevel noen foreløpige kommentarer:
Det ble sagt at prisene var satt ut fra nytte og investeringskostnader.
Siden kostnadene er lave i Brusdalen, så er vel nytten veldig stor ut fra andel av bompenger, og siden kostnaden er store for Tautratunnelen, så er vel nytten lav ut fra andel av bompenger.
Formålet med prosjektet er å skape et felles arbeidsmarked for Ålesund- Molderegionen. Lurer bare på hvem som har råd til å betale over 100.000 kroner bare i årlige bompenger i et slikt felles marked. En løsning er likevel innlysende. Hvis en plasserer seg på Otrøya/ Aukra, eller legger arbeidsplassene der, så slipper en unna med om lag halve kostnaden. Slik går det når en setter bukken til å passe havresekken.
-------------------------------------------
Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.