Likevel vil ikke fylkespolitikerne og Statens veivesen utrede alternativene – fortsatt og forbedret fergedrift eller Romsdalsaksen.

Aksjonen Møre uten Møreaksen (MuM) har i en annonse vist hvilke partier som er mot Møreaksen. Men – de gjør en stor taktisk feil når de overser Rødt og bare anbefaler folk på venstresida å stemme SV.

Jeg håper sjølsagt at Birgit Oline Kjerstad fra SV kommer inn på Stortinget, og det betyr en stemme til mot Møreaksen. Men – Rødt har lenge ligget over sperregrensa – og holder det seg til valget, betyr det 8–10 nye Rødt-representanter som er mot Møreaksen.

Så skal venstresida i MuM stemme taktisk, er det mye viktigere å stemme Rødt! Det vil gi 8–10 representanter mot Møreaksen når Rødt bryter sperregrensa.

Gode grunner til å være mot Møreaksen – utarbeidet av MuM:

• Kostnaden på 23 mrd. som garantert kommer til å oppleve en gigantsprekk. Går ut over langt viktigere vegprosjekter i fylket i mange tiår.

• Miljø: Bare bruk og drift av Møreaksen vil medføre formidable 7000 tonn CO₂-akvivalenter årlig mer enn ved elektriske ferger (beregnet økning av nullutslippskjøretøy er inkludert).

• 660 høydemeter høydeforskjell fra tunnelbunn til Ørskogfjellet utgjør et alvorlig sikkerhets- og miljøproblem

• Kjøreopplevelsen ved å kjøre 5 mil i tunnel fra Ålesund til Molde – i landets fineste natur.

• Konflikt med over 60 registrerte kulturminner! Ikke noe problem for Orten & SVV når det gjelder MA, men kjempeproblem nå det skal legges veg FORBI Veøy med RA.

• Ødelegging av Moldes fineste friluftsområder både i marka og langs sjøen.

• Ødelegging av Solnørvassdraget som er et verna vassdrag med verdier knyttet til elveløp, geologi, botanikk, fuglefauna, vassfauna og friluftsliv og kulturminner.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!