«Fraværsgrensa virker (…) Skolefraværet er redusert til en tredjedel» står det i Sunnmørsposten 13. november 2016. I høst bestemte regjeringen med Torbjørn Røe Isaksen i spissen å innføre en fraværsgrense som medfører at alle elever med over 10% fravær i et fag ikke får et vitnemål. Artikkelen denne mandagen er et intervju fra min egen skole, Ålesund Videregående Skole, men i motsetning til lærere, rektor og elever som har blitt intervjuet, ser jeg ikke positivt på nedgangen.
Redusert
Selv kan jeg skimte med et redusert fravær i forhold til de tidligere årene, men likevel har jeg på følelsen at det å lære er mye mindre viktigere enn før. Ja, det fysiske fraværet er ikke lenger et problem, men hva med det mentale fraværet? Det er vanskelig å forstå hvorfor regjeringen, rektorer, elever og lærere på landsbasis ser utelukkende positivt på grensa ettersom skolens grunnlag svinner.
Opptatt med annet
Denne mandagen satt jeg i klasserommet på ærverdige latinskolen i Ålesund sentrum. Rundt meg ser jeg elever, nesten alle er tilstede. Ved å skue rundt i klasserommet er det vanskelig å se noen som følger med på det læreren forteller. De fleste spiller Tetris på Facebook, leser Aftenposten eller ser på Netflix. Noen skriver norsk oppgava de ikke rakk å bli ferdig med i går kveld, til tross for at det er spansk som står på agendaen.