Norsk Industri har tirsdag og onsdag bedt inn til verftskonferansen 2015 ved Parken hotell i Ålesund.

Konferansen skulle egentlig åpnes av næringsminister Monica Mæland, men hun måtte melde avbud. Dermed ble det statssekretær Dilek Ayhan (H) som tok hennes plass under konferansen, som ble åpnet av styreleder Kjersti Kleven i Maritim bransjeforening.

Les også: Kleven pekte på nye marked for verftene

Tror på rekyl

Første post på programmet var Nicolai Hansteen fra Lorentzen & Stemoco som trakk de store linjene om markedet. Han mener miljø og økonomi blir viktige stikkord for verftene i nær framtid - ikke minst på grunn av nye miljøkrav.

(mer å lese under bildet)

Miljø og økonomi Analytiker Niclai Hansteen mener nye miljøkrav kan føre til mer arbeid for norske verft framover. Foto: Staale Wattø

Gjør som flere enn 23.000 andre - lik smp.no på Facebook

Analytikeren lettet litt på sløret overfor Sunnmørsposten før han gikk på scenen ved Parken. Han mener bransjen må vente til 2017-18 før det virkelig blir lysere i tunnelen. Men da mener han det er grunn til å være mer optimist enn markedet gir uttrykk for i dag.

– Vi tror det da kan komme et gyv over mot dypvannsrigger, og der er situasjonen slik at det ikke er så mange ordre. Derfor mener vi det kan komme en rekyl oppover, sier Hansteen.

Få ordrer hos Asia-verft

Han peker at når oljeselskapene igjen sier at de trenger rigger til Brasil, Vest-Afrika og Nordsjøen, så er det ikke mange ordrer ute hos verftene i Asia.

Oljeprisen

Den viktigste faktoren for verftene vil i første omgang være oljeprisen.

– Det er dramatisk etter at det i fjor sommer var på 115 dollar fatet, og nå er den på under 50. Vi tror at vi kommer til å se priser opp mot 60 dollar første halvår neste år, kanskje ser vi 70-tallet mot slutten av året, sier Hansteen.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Analytikeren mener at dette er hva oljeselskapene vil ta utgangspunkt i når de vurderer hvor de skal plassere pengene sine i 2017. Hansteen mener amerikansk oljeskiferproduksjon vil være taperen på grunn av høge kostnader, og peker i første omgang mot andre markeder.

– Vi tror det vil bli brukt mer på modne felt med god funnhistorikk og lav risiko. Da snakker vi om Vest-Afrika, Midtøsten og felt i India. Men da er det gjerne snakk om ganske enkle offshoreenheter som vil bli etterspurt i første omgang, påpeker Hansteen.

Advarsel

Runar Haddal i Rolls-Royce Marine seir seg enig med Hansteen om at det kan være utsikter til en rekyl i markedet, men mener oljeselskapene trenger et solid grunnlag for at det skal gi større utslag på investeringene.

Han kom også med en advarsel om forventningene til høyere oljepris:

– Problemet er at for mye kan komme samtidig, sa Haddal etter å ha gått gjennom ordrene for ulike deler av verden.

Sjekk programmet for konferansen her (ekstern lenke)