Marin Teknikk har allerede designet fartøyet som ligger på beddingen hos Kleven. Båten skal snart lete etter diamanter på havbunnen utenfor Namibia.

Dette var den utløsende faktor til at Marin Teknikk AS med samarbeidspartnere søkte Forskningsrådet om penger. Nå får Herøy-bedrifta og samarbeidspartnere inntil 7,3 millioner kroner gjennom Forsknings-rådets Maroff-program.

De får støtte tilsvarende 50 prosent av prosjektkostnadene, ifølge seniorrådgiver Sindre Mekjan.

Uutforsket havbunn: Kartet viser svært mange områder der en kan forske på havbunnen. Blant annet gjennom hele den midt-Atlantiske ryggen. Illustrasjon: NTNU.

– Vi snakker gull, sølv, kobber, sink

Industri på sikt

– Gjennom prosjektet vil vi se bredere på gruveaktivitet til havs, ikke bare for å utvinne diamanter. Vi vet det ligger mange mineraler på havbunnen.

Svein Rune Gjerde: Daglig leder i Marin Teknikk.

– Det er bare snakk om å finne gode løsninger for at dette kan bli industri på sikt. Vi vil lage en design som er tilpasset slik at fartøyet kan utføre en god jobb, sier daglig leder i Marin Teknikk, Svein Rune Gjerde.

Samarbeidspartnere

Han forteller at flere forskningsinstitusjoner er med på prosjektet. Blant annet Sintef i Trondheim. De har også en avtale med de Beers i Sør-Afrika som eier båten som nå bygges hos Kleven.

De Beers har konsesjon på å lete etter diamanter utenfor Namibia. De skal ikke være direkte med i prosjektet, men få innsyn og være støttespillere og rådgivere.

Nytt skrog

– Vi skal finne fram til et skrogskonsept for gruvedrift til havs. Hadde vi visst det eksakt, hadde vi ikke behøvd å forske så mye.

En del av prosjektet handler også om å kartlegge hva markedet stiller av krav, sier Gjerde. Han forteller at prosjektet de har fått støtte til, skal gå over to år, i 2016 og 2017.

Nye marked

– Hva tenker du om framtida?

– I 2014 signerte vi 12-13 skip, mye var OSV-skip innen olje og gass. I fjor signerte vi tre slike. Det sier en god del om markedet. Det blir neppe bedre i 2016. En stor del av det vi har hatt som arbeidsområde er vekk. Heldigvis er vi kommet inn på andre marked. Vi har vært og er inne på fiskeri, og yachtmarkedet er ikke dødt – noe som gir oss flere bein å stå på og gjør situasjonen mye enklere. Vi holder det gående og jeg har god tro på at det skal gå bra.

Følg Sunnmørsposten jobb og næringsliv på Facebook!

Ringvirkninger

Han ser et stort potensial for gruvedrift offshore.

– Det var derfor vi valgte å kjøre i gang et slikt prosjekt. Jeg er optimistisk og tror det kan bygges mange båter og at dette kan bli en ny industri, sier han.

Inn i framtida

Adm. dir. Ståle Rasmussen ved Kleven Verft forteller at båten til de Beers skal sjøsettes lørdag.

– At den skal drive med gruvedrift er ikke helt korrekt. Den skal jobbe med prøvetaking på havbunnen for å finne ut om området er drivverdig. Etter at området er kartlagt, skal et produksjonsskip suge opp grusen.

– Har dere flere slike båter i sikte?

– Ikke foreløpig. Men det ligger et stort potensial i mange typer mineraler på havbunnen. Dette er noe hele den maritime sektoren er interessert i. Over tid vil forekomstene i havet bli viktigere enn i dag. Foreløpig er det bare et potensial. Vi har starta og fått en båt som tar oss mer inn i framtida, sier Rasmussen.

Vil være med

Ved institutt for geologi og bergteknikk på NTNU i Trondheim, melder førsteamanuensis Steinar L. Ellefmo umiddelbart sin interesse når han får høre om prosjektet og pengestøtten til Marin Teknikk.

– Vi kjører ulike prosjekter ved NTNU og er interessert i samarbeid med denne bransjen. Vi har behov og ønske for tettere samarbeid for å få fortgang i prosjektene, sier Ellefmo.Han sier canadiske Nautilus Minerals er kommet ganske tett på å starte utvinning av mineraler på havbunnen.

– Dette vil absolutt bety muligheter for norsk og maritim industri, sier han.