– Vi er ikke misfornøyd med den jobben Remøy Management har gjort for å drifte skipene. Vi har ingen planer om å endre managementet, men hva som skjer en gang i framtida, vet vi ikke, sier den nye enelederen for World Wide Recovery, Aage Figenschou, til Sunnmørsposten.

Kreditorer ble redere

Etter at de tidligere eierne av World Wide Supply innså at det ikke var grunnlag for videre drift, solgte de aksjene for en symbolsk sum til obligasjonseierne som dermed ble supplyredere og endret navnet på selskapet.

Remøy Management i Fosnavåg, som også var inne på eiersiden av det gamle selskapet, har driftet skipa siden de ble bygget i 2013. Det nye selskapet ser ingen grunn til å avvikle dette samarbeidet.

– Hva vil dere gjøre med skipa? Selge?

– Vi selger ikke høns i regnvær, sier Figenschou som er advokat og blant annet har spesialisert seg på å rydde opp i selskaper med store økonomiske problemer. Han har ingen direkte erfaring med rederivirksomhet, men ifølge ham selv har han likevel vunnet seg erfaring gjennom de oppdragene han har tatt på seg.

Gjør som flere enn 24.000 andre - lik smp.no på Facebook

Tid til å vente

eneleder: Advokat Aage Figenschou leder det nye World Wide Recovery på vegne av de tidligere obligasjonseierne.

– Vi har tid til å vente på kjøpere som har behov for slike skip og dermed er villig til å betale. Vi selger ikke for enhver pris. Samtidig følger vi opp kontrakten i Brasil og søker å få nye kontrakter, sier Figenschou, som understreker at de må være lønnsomme for at skipene skal forlate bøyene.

Fire av de seks skipa ligger i opplag etter at spotmarkedet i Nordsjøen kom på et lavmål og Brasil sa opp en lengre avtale med to av dem. To av skipa har fortsatt kontrakt med Petrobras i Brasil, men det er usikkert hvor lenge.

Remøy vil drifte

– Vi vil gjerne fortsette drifta av skipene, sier Even T. Remøy i Remøy management til Sunnmørsposten. Så sant ratene stiger, ser han muligheter både i spotmarkedet og i mer langsiktige kontrakter.

Remøy hevder at selskapet tapte rundt 41 millioner kroner på World Wide Supply.

– Men det kunne blitt verre. Vi var med fra starten, men ble ikke med på utvidelsen av flåten. Vi så signalene i markedet, sier Even T. Remøy til Sunnmørsposten.

Egenkapitalen på 334 millioner kroner gikk tapt da selskapet ikke klarte sine forpliktelser. De to største aksjonærene var rederiet J.O. Odfjell AS og Lundhs Labradoreksport på til sammen vel 26 prosent.

De største lokale grupperingene var Norvestor Aktiv AS og Sydvestor AS. Som et lite plaster på såret fikk de gamle eierne 1,75 millioner dollar, eller i underkant av 16 millioner kroner for aksjene.

Denne uka godkjente obligasjonseierne aksjekjøpet som ble gjort i romjula.

Les flere nyheter fra næringslivet her