– Slik vi ser de restruktureringene som foreløpig er foreslått, skyver rederiene problemene foran seg. Bare de med størst økonomiske muskler vil klare en langvarig krise i oljeservicenæringen, sier kredittanalytiker Ola Beinnes Fosse i DnB Markets til Sunnmørsposten.

Følg Sunnmørsposten jobb og næringsliv på Facebook!

Myke banker

Alle rederier er nå avhengig av å omstrukturere gjelda si i takt med markedssituasjonen. I praksis ser det ut til at bankene i første omgang velger en «myk» løsning som innebærer betalingsutsettelser på lån. Havila Shipping venter på svar fra obligasjonseiere om de godtar en finansieringspakke som medfører at de frasier seg rentebetalinger og skyver på forfall.

– Vi tror ikke løsningen til Havila vil bli en mal for andre rederier som går i dialog med kreditorene. Det vil bli individuelle løsninger basert på den spesielle situasjonen det enkelte rederi er i, mener analytikeren i DnB Markets.

Oljekrisen: Kan gå tomme for penger i løpet av året Kontantene renner ut av kassen i offshore supplyrederiene. Flere står i fare for å gå tom for penger. Verdivurdere

Rederiene har i henhold til låneavtalene sine plikt på seg til å få skipene verdivurdert to ganger i året.

Fosse mener at disse verdiene er langt over det markedet er villig til på betale. Den bokførte verdien for de tre børsnoterte selskapene på Sunnmøre, samt Olympic og Island Offshore, er rundt 44 milliarder kroner. Men aksjeverdiene er bare en brøkdel av dette.

Farstad Shipping har foretatt en uavhengig verdifastsettelse som ved utgangen av juni i fjor var på 18,4 milliarder kroner. Samtidig skraper aksjeverdien bunnen som følge av dårlig inntjening.

Gearing

For å kunne vurdere inntjeningen opp mot gjelden, bruker selskapene og investorene uttrykket «gearing». Jo høyere gearingen er, jo dårligere betjener man gjelda si.

Alle rederier på Sunnmøre har høy gearing. For øyeblikket mener DnB Markets at Farstad Shipping har høyest gearing med 7,6. Et selskap på over 5 vurderes til å være høyt belånt i forhold til inntjeningen. Ser man et par år framover, vil Olympic Shipping ifølge DnB Markets ha høyest gearing på rundt 15.

Slik blir sunnmørs-rederier vurdert Årsmeldinger og kvartalsrapporter forteller mye om utviklingen i de ulike offshoreselskapene. Det baserer analytikerne seg på når de skal vurdere om selskapene er noe å satse sparepengene sine på. Synker i verdi

– Jeg tror vi vil komme til å se helt andre verdivurderinger når selskapene presenterer rapportene for fjerde kvartal i fjor. De skal foreligge senest 60 dager etter årsskiftet.

– Hva skjer når inntjeningen er dårlig og gjelda er den samme?

– Det er avhengig av kapitalreservene i det enkelte selskap. Farstad Shipping vil for eksempel kunne klare en lengre nedgangstid enn Havila og Island Offshore, sier Fosse, som tror den virkelige prøven for Farstad kommer om tidligst to år.

Kreditorer blir eiere

– Er situasjonen like prekær som i dag, må deler av gjelda for noen rederier gjøres om til aksjekapital, og kreditorer kommer inn på eiersida. Selskaper kan bli slått sammen, mener analytiker Ola Beinnes Fosse i DnB Markets.

Følg Sunnmørsposten jobb og næringsliv på Facebook!

<strong>Analytiker:</strong> Ola Beinnes Fosse i DnB Markets er spent på de nye verdivurderingene til selskapene.