Malurten i begeret er ytterligere nedskjæringer i løpet av februar. Markedet er skrapa.

Annus horribilis

– Krisen i vårt primærmarked offshore er alvorlig og vil nok vare en stund, mener konserndirektør Karl-Johan Bakken. Han sier at det har vært svingninger i markedet tidligere, men uten at det har framtvunget den type tiltak som næringa nå står overfor.

2016 blir annus horribilis for offshorerederiet. Det er i år kuttene vil merkes. Man har ennå ikke sett slutten. Siste runde rammer de ansatte ved hovedkontoret i Ålesund. Prosessene er i gang. Bakken håper de kan konkludere innen utgangen av februar.

Markedet avgjør

– Det er klart at dette setter sitt preg på organisasjonen for tiden. Samtidig er dette et ledd i en prosess totalt i selskapet som markedet setter oss i, påpeker han.

På spørsmål om hvor lenge krisa vil vare, viser Bakken til at Statoil i sin markedspresentasjon sist torsdag peker på et trendskifte før 2020 og som resulterer i oppgang fram mot 2020.

– Vi er også der. Da vil oljeprisen gå opp igjen. Oppgangen vil komme, mener Bakken.

Opprettholder aktiviteten

– Vi driver med avanserte operasjoner offshore, og det er viktig å opprettholde aktiviteten framover.

Basisorganisasjonen er i ferd med å tilpasse seg slik den må være for å opprettholde kvalitet og sikkerhet. Det er det primære. Her kan vi ikke kompromisse, sier han.

– Fokuset vårt er at dette er hovedkontoret til konsernet Farstad Shipping og rederikontor for flåten som blir drevet fra Norge.Vi jobber så godt som mulig for å sikre aktivitet for flåten. Vi kutter ikke kostnader på det vi vet holder attraktiviteten oppe og som gjør at vi greier å vinne kontrakter. Det er veldig mye som fortsatt skal skje innen offshore.

Planlagt kontorplassering

På Skansekaia skal de jobbe med elementene tett på. Store vinduer favner himmel og hav.

Kremplasseringen i andre etasje mot Moljegapet leies bort til Innovasjon Norge. Deler av førsteetasje skal framleies til Formuesforvaltning. Sjøl leier Farstad Shipping deler av andre, hele tredje og hele fjerde etasje der styrerommet ligger, samt et svært representasjonsrom med peis og terrasse i flere himmelretninger.

Lyst og lett Farstad Shipping flytter inn i disse kontorlokalene på mandag. Karl-Johan Bakken sier husleia i de nye lokalene er høgere enn i Notenesgata, men at differansen ikke gir store utslag. Foto: Morten Hjertø

Han har kontorplass i hjørnet inn mot gata. Valget er tatt ut ifra det optimale totalbildet og med tanke på funksjonalitet.

Når det er sagt, er utsikten upåklagelig herfra også. Den beste utsikten har mannskapsavdelinga og teknisk driftsavdeling fått i tredje etasje. Der sitter de som jobber ut mot båtene. Alt er nøye planlagt i tråd med prosesser med ansatte og interiørarkitektene, ifølge Bakken.

Mer en business

Kantina i gateplan skal deles med de andre leietakerne. Akustikken i den store foajeen er ganske bra, konstaterer konsernsjefen og lufter tanken om at dette er areal som kan brukes til annet enn business.

Kanskje det kan holde konserter her? Glassveggen inn til kantina kan åpnes og gi rom for større arrangement. Når de nå flytter fra Notenesgata til Skansekaia, innebærer dette en modulering av organisasjonen for framtida.

Gruppert i landskap

– Når vi skal inn i nybygg har det vært viktig å legge til rette for den vegen vi ønsker å gå, se på hvordan vi samhandler, hva vi har av sterke relasjoner, hvordan vi kommuniserer og prioriterer, sier Bakken.

Resultatet av prosessen er at de er gruppert i kontorlandskap, men har tilgang på stillerom, grupperom og kraftsenter i form av sofagruppe, minikjøkken der de kan hente seg en kopp kaffe og ikke minst snakke med hverandre.

Kommunikasjon

Styrerommet har to skjermer slik at de kan kommunisere med kontorene i Australia og Brasil samtidig.

– Det er viktig med kommunikasjon på tvers, sier Bakken, – ting kan skje fort og da er det viktig at forholdene er tilrettelagt for kommunikasjon. En sak tas fatt i Australia på kvelden, er på bordet i Norge neste morgen og i Brasil litt ut på dagen. Eneste utfordring er tidsforskjellene, påpeker han.

Han mener at ansamlingen av Farstad Shipping, Vard, Kystverket, Hurtigruteterminalen og Innovasjon Norge blir et kraftsenter.

– Situasjonen er som den er for alle aktørene i markedet. Det klokeste man kan gjøre er å ta grep for å sikre selskapet. Vi har god kommunikasjon med banker, obligasjonseiere og Garantiinstituttet (GIEK).

Jeg sover godt om natta. Selskapet er egentlig sterkt. Vi har det vi trenger for å få til løsninger, også finansielt, for å sikre framtida og styrefart, sier han.

Følg Sunnmørsposten jobb og næringsliv på Facebook!

– Oppe i det hele er det viktig å ta vare på de ansatte. Det er tøft når folk må slutte, sier konsernsjef Karl-Johan Bakken foran inngangen til de nye lokalene på Skansekaia. Foto: Morten Hjertø