Til arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie, og næringsminister Monica Mæland.

Utvid permitteringsregelverket til 52 uker

Regjeringens nye maritime strategi «Maritime muligheter – blå vekst for grønn fremtid» viser at Regjeringen ønsker å satse på en næring der Norge allerede er verdensledende. Det brå og uventede fallet i oljeprisen vil få større konsekvenser for norsk industri enn finanskrisen i 2009 gjorde. Lavere aktivitetsnivå utfordrer nå en hel maritim næring. Permitteringer og oppsigelser er en realitet for flere av de 110 000 personene som jobber i denne næringen i Norge.

Situasjonen som vi nå er på vei inn i, er den mest krevende på flere tiår. Det finnes likevel flere tiltak som kan iverksettes for å opprettholde aktivitet og ivareta kompetanse igjennom bølgedalen med behov for omstillinger. Regjeringen fortjener skryt for å ha endret permitteringsreglene og økte bevilgningene til Bedriftsintern opplæring i løpet av 2015. Men i den aktuelle situasjonen rapporterer bedriftene om at dette ikke er nok. Derfor ber vi om at regjeringen må øke perioden arbeidsgiver er fritatt for lønnsplikt under permittering fra 30 til 52 uker over en toårs periode.

Regjeringen vil forståelig nok ikke støtte bedrifter som ikke tilpasser seg endringer i markedet og dermed hemmer nødvendig omstilling. Dette gjelder dog ikke for maritim næring. For maritim næring er ikke omstilling noe nytt. Næringen har vært i kontinuerlig omstilling siden overgangen fra seil til damp. Hele tiden i en knallhard global konkurranse. Nettopp evnen til å takle syklusene i markedet er en av årsakene til at Norge har lykkes med å utvikle næringen til det den er i dag.

Stadig flere maritime virksomheter langs kysten rapporterer om manglende ordreinngang og påfølgende oppsigelser og permitteringer. Samtidig signaliserer de samme bedriftene om at de nå snart må si opp ansatte som de egentlig ønsker å beholde og som de vil trenge etter en omstilling til nye muligheter. Det vil være stort behov for de produktene og tjenestene som maritime næring leverer, både i forhold til det grønne skiftet og i forventet vekst i uttak av mat og energi fra havrommet.

Bedriftene må gis tid til å omstille seg og få presentert hva de kan tilby til nye bransjer. Den tiden kan regjeringen gi dem ved å utvide permitteringsregelverket og samtidig fylle på med kompetanse til de ansatte. Dersom de må sies opp, kan det være kroken på døra for disse bedriftene og ledende maritim kompetanse som skal ta oss inn i både «Havrommet» og det «grønne skiftet» går tapt på veien.

For at bedriftene i større grad kan holde på kompetansen i en periode med lav aktivitet i økonomien, ber vi som maritime aktører på Nordvestlandet om at regjeringen må øke den maksimale perioden med dagpenger under permitteringer fra 30 til 52 uker i en to års periode. Det er nødvendig for å sikre både nødvendig kompetanse og framtidig konkurranseevne for en av Norges viktigste næringer.

Med hilsen

Roy Reite, konsernsjef, Vard

Gunvor Ulstein, konsernsjef Ulstein group

Ståle Rasmussen, konsernsjef, Kleven

Odd Tore Finnøy, President, Brunvoll

Helge Gjerde, President Offshore & Merchant Solutions, Rolls-Royce Marine

Njål Sævik, styreleder Midt-Norsk Rederiforening

Guttorm Ulla, daglig leder Haram Næring- og Innovasjonsforum

Terje R. Høybakk, dagleg leiar, Maritim Forening for Søre Sunnmøre

Arnfinn Ingjerd, daglig leder, Maritimt Forum Nordvest

Les hele saken her: - Økt permitteringtid skaper ikke arbeid