– Det er ingen tvil, hadde vi ikke tatt det strategiske valget i 2010 å satse på ny teknologi og nye patenter hadde vi ikke vært her i dag, sier fabrikksjef Lars Skog med alvor i stemmen.

Innmat og skolestoler

På standen viser de blant annet sine «møbelskjeletter», innmat som andre møbelprodusenter kan kle med sitt design. De har blant annet med seg nye patenter til et funksjonsbeslag til en lenestol.

I fjor gikk bedriften én million i pluss og deres salg av skolestoler har gått opp femti prosent. Det er et direkte resultat av beslutningen de gjorde for seks år siden om å bli mer markedsorienterte, hevder de to.

– For noen år siden så alle mot land det var billig å produsere i. Vi innså at vi måtte bli mer synlige og komme høgere opp i verdikjeden. Vi bygget om hele fabrikken og innførte ny teknologi. Konkurransen er stor, så vi prøver å hevde oss ved å tilby komplette systemer, sier Skog.

En annen satsing har vært sertifikater.

– Å tenke miljø har stadig blitt viktigere og kravene har blitt større. Vi har satset på å vise at produktene våre møter disse kravene. Nå jobber vi med å få svanemerket møblene våre, forteller Inger Brunstad Sjøli.

Skreddersydde løsninger

– Vi er konkurransedyktige på den måten at vi er tilpasningsdyktige. Kjøper du en stol fra Kina må du bestille en hel container. Vi kan levere femti stykker og kunden kan designe sin egen stol akkurat slik de vil ha den. Vi er ingen stor aktør, men vi jobber med kvalitet og innovasjon. Vi strekker oss langt for å hele tiden kunne tilpasse oss markedet og tilby skreddersydde løsninger. Vi satser! fortsetter hun.

Sykkylven Stål produserer alt selv med hjelp av høyteknologi for å være konkurransedyktige i Norge. Det er utrolig viktig å identifisere kundens behov og finne attraktive løsninger mener Skog.– Tidligere hadde møbelfabrikkene sine egne stålavdelinger, det har de ikke lenger. Vi er deres stålavdeling, og det er vi som har kunnskapen og teknologien, legger han til.Det er første gang Sykkylven Stål deltar på møbelmessen i Stockholm, og de håper å kunne knytte kontakter med flere skandinaviske møbelprodusenter.– Det er veldig spennende for vår del å være her. Vi håper vi kan finne nye kunder, gjerne i Sverige og Danmark. De har stor produksjon, så det er et stort potensiale å møte møbelprodusenter derfra. Og man må være til stede utenlands. Det er det som er markedstilpassing i dag, sier Sjøli.– Fremtiden for Sykkylven Stål ser lys ut. Vi er kjempeoptimistiske! avslutter Skog.