Det sier analytiker Ola Beinnes Fosse i DnB Markets.

Havila Shipping har kuttet rentene til kreditorer og den likvide situasjonen er svært anstrengt. Verdien av skipsflåten har også sunket betydelig i forhold til bokført verdi. Han og DnB Markets har nå nedjustert kredittverdigheten til Havila til "D", det vil si praktisk talt null.

Bakgrunn: Ikke støtte for Havila-løsning

Ikke tjent med konkurs

– Rederiet har fortsatt tid på seg til å finne en løsning. Ingen av kreditorene er tjent med en konkurs. Usikrede obligasjonseiere vil ikke få noe tilbake, sier Beinnes Fosse, som også tror at bankene må ta et tap i en eventuell konkurs.

– Hvorfor gikk ikke alle obligasjonseierne med på løsningen som rederiet hadde forhandlet seg fram til?

– De sikrede obligasjonseierne har fulgt bankene. De usikrede obligasjonseierne har ulik agenda. Noen ønsker kanskje å gjøre om gjelda til egenkapital.

- Klarer rederiet å øke egenkapitalen, slik skissen til løsning tilsier?

Vanskelig å hente kapital

– Spørsmålet er om investorer er villige til å gå inn i dette markedet, slik situasjonen har utviklet seg. Det skal mye til å kunne hente inn 147 millioner kroner i tillegg til det Per Sævik og Havila Holding kan bidra med.Etter min mening har rederiet begynt altfor seint med å snakke med sine kreditorer. De burde har startet for mer enn ett år siden, for å få avklart denne situasjonen, sier Beinnes Fosse.

Flere saker om temaet:Bankene kan ta Havila tirsdagHavila med nytt løsningsforslagAlvor preger RederiforbundetHavila-ansatte sier nei til lønnskutt

Bruke tida

– Hvor langt er selskapet fra konkurs?

– Teknisk sett er selskapet ikke konkurs. Det har fortsatt kapital, og vil bruke tiden godt for å finne fram til en løsning, tror analytikeren fra DnB Markets.