Alfred Berg forvalter et børsnotert obligasjonslån på 480 millioner kroner med pant i skipet. De mener at sammenbruddet i forhandlingene tirsdag kveld gir grunnlag for å hevde at Havila nå misligholder sin forpliktelser, og at obligasjonseierne kan tiltre pantet.

– Selskapet har sagt at de ikke vil betjene lån og renter fremover, og med det mener vi at de annonserer et kommende mislighold, sier sjefsforvalter Tom Hestnes i Alfred Berg Kapitalforvaltning til maritime.no.

Båten som ifølge Skipsrevyen hadde en byggekostnad på rundt 700 millioner kroner, har vært utleid til Subsea 7. Men ble uten arbeid da kontrakten var ferdig og ligger nå i opplag.

– Flere vil kjøpe

Hestenes hevder tre subseaktører har vært i kontakt med dem med ønske om å kjøpe skipet.

Den børsnotert obligasjonen blir nå omsatt for rundt halvparten av det som var den opprinnelig verdien. Det vil si for rundt 240 millioner kroner, noe som betyr at dersom en kjøper er villig til å betale mer enn dette for båten, er det i dagens marked å regne som en gevinst for obligasjonseierne.

Offshoreselskapet mislyktes natt til tirsdag med å få obligasjonshaverne med på en restrukturering av gjelden. Ved utgangen av tredje kvartal i fjor skyldte Havila bankene drøyt 3,2 milliarder kroner. I tillegg har rederiet fire obligasjonslån med utestående beløp på 1,15 milliarder kroner.