Vard har så langt underskrevet en intensjonsavtale med det franske selskapet.

Endelig kontrakt vil bli signert i løpet av våren, hvis partene blir enige om hva som skal bygges til hvilken pris. Skipene skal i så fall leveres i perioden sommer 2018 til sommer 2019.

— Det er ikke lenge til?

— Nei. Vi jobber som om kontrakten er signert og skal blant annet ha et møte med arkitekten i neste uke, i Marseille, sier Erik Haakonsholm, leder av designavdelingen i Vard.

Eksotiske reisemål

Franske Ponant er et cruiseselskap hvis ønske er å ta passasjerene med til «mytiske steder og hemmelige havner der kun mindre fartøy får plass», står det på nettsiden deres.

Hver av de fire luksusfartøyene Vard skal bygge vil ha plass til 180 passasjerer, fordelt på 92 lugarer, og et mannskap på 110.

Litt ekstra luksus

— Det er snakk om skip med litt ekstra luksusfølelse, men likevel noe vanlige folk skal kunne ta seg råd til en gang eller to i løpet av livet, sier Stig Kile Gjelsten, selger i Vard.

Å satse på cruise og luksuriøse ekspedisjonsopplevelser er et eksempel på en ny og nødvendig retning for Vard. Selskapet har nylig laget en helt ny forretningsplan, med dreining vekk fra offshore.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Nye markeder

— Når oljen svikter er vi nødt til å tenke nytt og tørre å stikke hodet fram. Cruiseopplevelser er et marked i voldsom vekst. Det er ikke skummelt å begynne med noe nytt, det har vi i Vard gjort mange før. Dette er sånn sett en ny og spennende utfordring, sier Magne Håberg, direktør for marked og salg.

Han tror at 50 prosent eller mer av Vards virksomhet den nærmeste tida vil være rettet mot nye markeder som cruise:

— Til offshore tar seg opp igjen, sier han.

Sikrer arbeidsplasser

Hva kontrakten med Ponant vil være verdt vil ingen si, men de kaller det en betydelig kontrakt som vil sikre arbeidsplasser i både Ålesund og ved verftet som blir valgt, her på Nordvestlandet.

— I Vard har vi aldri vært redde for å utvikle oss og vende oss mot nye markeder. Vi har levert små og store fartøy innen både offshore og passasjerfartøy. Vi er en sterk organisasjon med nødvendig fagkompetanse, understreker Hege Anita Akselvoll, kommunikasjonsansvarlig.

— Vår styrke er menneskene som jobber her. Vi har fagkompetanse og dyktige medarbeidere som er endringsvillige. Det vinner vi på, sier Håberg.

—  Hvor godt sover dere nå, før kontrakten er signert?

— Vi sover bedre nå når intensjonsavtalen er underskrevet. Bedre enn på lenge, sier Stig Kile Gjelsten.

Les flere nyheter fra næringslivet