Mohn hjelper Island Offshore

Bruker kvart milliard på å kjøpe deler av Island Offshore sitt obligasjonslån.

Næringslivslederen Trond Mohn.  Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Fakta
  • Island Offshore har hovedkontor i Ulsteinvik. Rederiet har 28 båter og seks nye skip i bestilling.
  • Har en gjeld på 9.7 milliarder kroner. Av dette utgjør bankgjelden 7,5 milliarder. Har et obligasjonslån på 700 millioner kroner som forfaller i april.
  • Morten Ulstein-familien, gjennom selskapene Borgsteien og Borgstein skipsinvest, eier rederiet sammen med den amerikanske rederen Edison Chouest.
Næringsliv

Den kjente finansmannen Trond Mohn fra Bergen bruker drøye 260 millioner kroner på å kjøpe en tredjedel av obligasjonslånet i Island Offshore, skriver Dagens Næringsliv.

Island Offshore skal om kort tid i møte med obligasjonseierne. Dette møtet kan bli avgjørende for om de lykkes med å refinansiere selskapet og sikre drift til 2018.

– Må kvitte seg med nybygg

Island Offshore må kvitte seg med tre av nybyggene de har i bestilling for å klare å få refinansiere selskapet. Det tror kredittanalytiker i DnB Market, Ola Beiness Fosse.


Island Offshore har en gjeld på 9,7 milliarder kroner, hvorav bankgjeld på 7,5.

Et obligasjonslån på 700 millioner kroner forfaller i april. Mohn kjøper 260 millioner av dette lånet, ifølge Dagens Næringsliv.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Ifølge Dagens Næringsliv fikk Morten Ulstein-familien onsdag 96 prosent tilslutning blant obligasjonseierne til planen.

– I desember kjøpte Trond Mohn 19 prosent av det samme lånet, skriver avisa.

Island Offshore kjøper tilbake obligasjonar

Reiarlaget tilbyr seg å kjøpe tilbake obligasjonar for 72,5 prosent av pålydande verdi, begrensa opp til 230 millionar kroner.


Til sammen har finansmannen da brukt vel 260 millioner i Island Offshore-lånet, ifølge DN. I en tekstmelding til avisa skriver Mohn følgende:

– Island Offshore har en moderne og sofistikert flåte, et godt management og gode eiere. Og Morten Ulstein er en god venn.

Dette skal være redningsplanen

En del av redningsplanen er å tilføre rederiet 100 millioner kroner i ny egenkapital. I tillegg overtar et selskap utenfor rederiet tre bestilte nybygg ved Vard Brevik. Et bankavdrag på 189 millioner utsettes i 18 måneder. To skip er solgt, noe som har styrket likviditeten med 400 millioner. Levering av nybygget Island Victory er utsatt og prisen er nedjustert i en skipsbyggingskontrakt med japanske Kawasaki, ifølge Dagens Næringsliv.

Les flere næringslivsnyheter her