Rekordkontrakt på 355 millioner kroner til Rolls-Royce

Arbeidet med å leverer utstyr og design til nytt forskningsfartøy gir trolig arbeid tilsvarende 100 årsverk i Møre og Romsdal.

Rekordstor Kontrakten er den største Rolls-Royce har kapret til et UT-fartøy noen gang. Illustrasjon: Rolls-Royce 

Næringsliv

Rolls-Royce har inngått en avtale om å levere utstyr og design til en verdi av 355 millioner kroner til et nytt britisk forskningsfartøy.

Designet på det 128 meter lange skipet har typebetegnelsen UT 851 PRV (Polar Research Vessel). Det skal brukes til havforskning i Antarktis og Arktis og til å frakte forsyninger til baser.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Største UT-kontrakt

Det britiske Cammel Laird-verftet har fått oppdraget med å bygge fartøyet, skriver Rolls-Royce i en pressemelding mandag.

– Dette er den største enkeltkontrakten på et UT-fartøy vi har signert til nå, og et veldig spennende prosjekt å jobbe videre med. I disse tøffe tider er vi selvsagt glade for å få solide kontrakter der erfaringene våre fra offshore er gull verdt, sier Jørn Heltne, SVP for salg av Ship Design and Systems i Rolls-Royce.

Kontrakten er også blant de største kommersielle skipbyggingsavtalene i Storbritannia noen gang.

Forskningsskipet skal eies av Natural Environment Research Council (NERC), og vil få navnet «RRS Sir David Attenborough».

Skipet har allerede fått mye oppmerksomhet i sosiale medier for en navnekonkurranse, som endte med at forslaget «Boaty McBoatface» gikk av med seieren. Britene droppet imidlertid å følge dette rådet, og endte opp med å kalle det opp etter BBCs kjente programleder.

Forskningsfartøyet blir blant annet utstyrt med en såkalt «Unified Bridge». Løsningen tok seg slik ut på den første PSV-en som fikk installert nyvinningen utviklet på Sunnmøre.   Foto: Astilleros Gondán S.A.

Rundt 100 årsverk i nordvest

Kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk opplyser at designfolkene til Rolls-Royce på Nordvestlandet allerede er i gang. Utstyrspakken innebærer også arbeid til fabrikkene i Ulsteinvik og Haram. 

Sunnmøringen Jørn Heltne anslår overfor smp.no at kontrakten innebærer arbeid for rundt 100 årsverk i Møre og Romsdal.

Utstyret fra Rolls-Royce inkluderer motorer fra Bergen Engines og to CPP-propeller med en diameter på 4,5 meter hver. Dekksmaskineri, automasjon og kontrollsystemer blir også fra Rolls-Royce, og fartøyet får blant annet «Unified Bridge» som er utviklet på Sunnmøre.

Les også:
Se den nye skipsbroen til Rolls-Royce
Rolls-Royce kutter 150 jobber i Norge


Designar dei nye hurtigrutene

– Eg har alltid vore interessert i båtar, seier Per Egil Vedlog og inviterer inn på kontoret til Rolls-Royce Marine i Ålesund.