Det britiske selskapet som i 2013 bestilte skipet til rundt en milliard kroner, er i alvorlige økonomiske problemer.

Kontrakten er foreløpig ikke sagt opp, men Vard undersøker nå om vilkårene for kontrakten er oppfylt.

Kan videreselge

– Vi vet at britiske Harkand er satt under administrasjon, sier Holger Dilling, som er konserndirektør for investorforbindelser i Vard.

Vard sendte mandag ut ei børsmelding der verftsgruppen sier at den vurderer situasjonen nøye.

– Hvis kontrakten om bygging er ulovlig sagt opp av kunden, vil Vard ha kontraktsmessig rett til å beholde de forskuddene på betaling man allerede har fått. De tilsvarer 20 prosent av den opprinnelige kontraktsprisen. Man vil så kunne videreselge skipet, heter det i børsmeldingen.

Uten styre

– Hva betyr det at selskapet er satt under administrasjon?

– Det er det vi også jobber med å få avklart detaljer rundt. Det er ikke konkursbeskyttelse som i USA og heller ikke formell insolvens, som det er i Norge. En administrator, som skal forvalte selskapet, er oppnevnt. Han skal arbeide for å få en rettferdig løsning for kreditorene og andre interesserte parter. Det tidligere styret og ledelsen, er etter det jeg forstår, helt ute av bildet, sier Dilling.

To kontrakter med Vard i Brasil ble sagt opp før skipene kom i produksjon.

I Vietnam ble Vard sittende igjen uten betaling for to PSV- skip som har vært under bygging, etter at datterselskaper av det tyske selskapet E.R. Offshore gikk konkurs.

Det ene skipet blir leid ut av Vard i det åpne markedet, mens det andre fortsatt er under ferdigstillelse.

Ikke bli rederi

– Kan det bli aktuelt på leie ut dette skipet på samme måte?

– Det vil jeg ikke spekulere i, men hovedformålet med selskapet er å bygge skip og ikke drive rederi. Vi ønsker ikke å bli redere. Re-salg av dette skipet er mer aktuelt. Det vil vi i alle fall jobbe med, sier Dilling.

– Hvordan er det å få solgt et slikt skip i dagens marked?

– Det er vanskelig å kommentere, men dette er et avansert intervensjonsskip som er i et annet marked enn for eksempel det vanskelige PSV-markedet som skipene fra Vietnam er i, sier Dilling.

Tap for Vard

Ifølge årsmeldingen for 2015 hadde Vard Holdings Limited et bokført tap på nær 1,3 milliarder kroner i fjor.

Første kvartalsrapport for 2016 blir levert denne uka, men selskapet venter ytterligere nedgang i omsetningen i år.

Snuoperasjon

– Hvordan vil du karakterisere situasjonen for verftsgruppen?

– Vi er i en snuprosess både markedsmessig og økonomisk, der vi vil legge mindre vekt på offshore de neste to-tre årene. Vi vil trappe betydelig opp overfor nye segmenter. Akkurat under denne oppbygningen er det en vanskelig periode før det blir kontrakter ut av det. Det vil ta noen kvartaler før det viser igjen på bunnlinjen, sier Holger Dilling til Sunnmørsposten.

Vard Søviknes klarer å ferdigstille skipet til Harkand Group uten å leie inn nye mannskaper eller bruke mye overtid etter at problemene til kunden dukket opp. Foto: Johan Behrentz