Det kan få konsekvenser for lokale brønnbåtrederi som lakseprodusenten benytter i dag.

Marine Harvest leier i dag 44 fartøy, blant annet brønnbåter, til en kostnad på rundt 100 millioner euro i året, ifølge selskapet.

John Fredriksen-kontrollerte Deep Sea Supply på sin side har rundt 40 offshorefartøy. Nå skal et felles foretak gjøre at begge tjener penger.

Bygge om offshore-båter?

I en børsmelding torsdag morgen åpnes det for at ledige offshore-båter kan bygges om.

De to selskapene mener også at det er mulig å bygge nye servicebåter betydelig billigere, og også drifte fartøyene billigere enn i dag. Mange av offshore-fartøyene til Deep Sea Supply er bygt i Kina, viser en oversikt hos selskapet.

Ilaks.no skriver at selskapet skal hete DESS Aquaculture Shipping, og at første brønnbåt skal bestilles i juni. Selskapet vil inn i markedet for både brønnbåter, slakteribåter, arbeidsbåter og fôrbåter.

Oslo Børs steg aksene til Deep Sea Supply med rundt 50 prosent i timene etter at nyheten ble kjent torsdag morgen.

– Sterk konkurranse i dag

Brønnbåtnæringa i dag er både fragmentert og mangler konkurranse, skriver Marine Harvest i børsmeldinga.

Et av brønnbåtrederiene som Marine Harvest benytter i dag er Rostein på Harøya i Sandøy kommune. Konkurransen i markedet i dag er sterk, mener de.

– Rostein har et godt og langsiktig samarbeid med Marine Harvest. Vår virksomhet opererer i et marked med sterk konkurranse og betydelig kontrahering, brønnbåtnæringa dobler kapasiteten fra 2013 til 2017. Så uavhengig av eierstrukturer er Rostein innstilt på å gjøre en suveren jobb hver dag ute i feltet for alle sine kunder, for å bevare sin konkurransedyktighet, sier Glen Bradley, viseadministrerende direktør hos Rostein, til smp.no.

– Ellers gleder vi oss over at vårt nybygg «Ro Server» lastet sin første laks hos Aquafarms Vartdal forrige helg, legger han til. Den nye brønnbåten er ifølge Bradley verdens første med termisk behandlingsutstyr, som betyr at den kan behandle for lakselus uten kjemisk behandling.