Rem slås sammen med Solstad

Rem Offshore er om få måneder historie. Herøy-rederiet går inn i Solstad Offshore på Karmøy.

Th Arild Myrvoll, tv Lars Peder Solstad og i midten Øyvind Eriksen, Aker.  Foto: Geir Strand

Rederier i krise
  • Nær sagt samtlige av rederiene som drive i offshoresupply har fått store problemer med å håndtere gjelda i møte med fallende oljepris de siste årene.
  • Flere har tatt til orde for sammenslåinger i bransjen for å få større markedsmakt. De fleste rederiene har forhandlet med kreditorer de siste månedene for å få på plass en løsning for årene framover.
  • Aker og Kjell Inge Røkke har kjøpt seg inn i Solstad, med en uttalt hensikt om å innlemme flere selskap i Rogaland-rederiet.
  • Kristian Siem er en annen investor med finansielle muskler som har ivret for sammenslåinger. Han har fått med seg det amerikanske hegdefondet Elliot og ønsker å kjøpe seg opp i norske rederiet.
Næringsliv

Oppdatering: Ingen mister jobben i Fosnavåg

- Dette er den beste løsningen for aksjonærene i Rem, sier adm.dir i Rem, Arild Myrvoll, til Sunnmørsposten.

Bare dager etter at Rem-eier Åge Remøy karakteriserte Akers oppkjøp av obligasjonsgjeld i Rem for et bakholdsangrep, er det avtalt å slå selskapene sammen.

- Løsningen ble til slutt god. Det som er viktig er at dette sikrer videre drift i Fosnavåg, sier Myrvoll.

Han presenterte i dag avtalen i Aker ASA sitt hovedkontor på Fornebu.

Åge Remøy: – Sjekket alle muligheter

Blokkerte kriseplan

Børsmeldingen om sammenslåingen ble sendt ut tidlig torsdag.

Det er nå to uker siden Rem Offshore fikk melding om at Aker ville blokkere kriseplanen som herøyrederiet hadde lagt fram.

Noen dager senere sa Rem-direktør Arild Myrvoll at de ville snakke nærmere med Aker.

Aker hadde blinka ut Rem Offshore

Meglersjef om Rem-blokkeringen: – «Game changer»

Fosnavåg-aktivitet

– Jeg er fornøyd med at det sammenslåtte selskapet vil beholde betydelig aktivitet i Fosnavåg, med potensiale for vesentlig økning, sier Åge Remøy i meldingen.

Han mener avtalen både vil bidra til å sikre mulighetene utvikling i regionen, og sikre arbeidsplassene til rederiets 500 ansatte.

Det nye selskapet vil ha en flåte på 62 skip. Solstad vil som det «overlevende» selskapet, beholde sitt hovedkontor i Skudeneshavn på Karmøy. Flåten med konsttruksjonsskipene (csv-ene) vil opereres herfra i framtida, mens flåten med plattformforsyningsskip vil ledes fra Fosnavåg. 

Hvordan drifta av ankerhåndtererne vil organiseres, er foreløpig uklart.

– Steg i riktig retning

Solstad-direktør Lars Peder Solstad mener kombinasjonen av Solstad og Rem er et steg i riktig retning, men at det fortsatt er mye som taler for flere sammenslåinger.

Solstad opplyser i meldingen at det vil trykkes opp nye B-aksjer i selskapet med en tidel av stemmene sammenlignet med eksisterende aksjer. Aksjonærene i Rem vil motta slike B-aksjer og «vekslingskursen» gjør at én Rem-aksje vil tilsvare  0,0696 Solstad-aksjer.

15 prosent eierskap

Åge Remøy sine selskaper vil imidlertid få betydelig større innflytelse, og ender opp med rundt 15 prosent av akjsene i Solstad. Men Remøy påpeker at situasjonen kan endre seg om Aker lykkes med strategien om gå inn i flere rederi.

I første om gang får iallfall herøyværingen A-aksjer for 75 millioner av de til sammen 150 millionene han går inn med, og det resterende i B-aksjer. Dette er en del av den opprinnelige kriseplanen til Rem, som nå blir gjennomført - med stemmene fra Aker.

I tillegg skal Remøy utpeke en styrerepresentant.

Kommentar: Sjøslag om rederiene (krever innlogging)

Mener Solstad-Rem er god match (krever innlogging)

Remøy: -Det var eit bakhaldsangrep (krever innlogging)

Partnerne

Omsetningen i Rem har vokst kraftig de siste årene og har de to siste årene hatt en omsetning på mellom 1,4 og 1,2 milliarder. Flåten har bestått av sju konstruksjonsskip og tolv psv-er.

Solstad-rederiet har økt omsetningen jevnt og trutt fra 2,6 til 3,9 milliarder de siste fem årene. Driftsresultatet de siste årene har vært over milliarden, men samtidig har finanskostnadene spist opp mesteparten - og resultat før skatt i 2014 var på 144 millioner. Samme regnskapsår viser egenkapital på drøyt fem milliarder, men også en gjeld på 12,7 mrd.