– Farstad Shipping vil klare seg, men eierstrukturen vil nok være endret. Selskapet er som de fleste offshorerederier, avhengig av ny likviditet. De vil trenge en egen kapitalsponsor, slik som Aker var i Solstad, sier analytiker Synnøve Gjønnes i Pareto Securities til Sunnmørsposten.

Kjøper obligasjoner

Spekulasjonene om Røkkes Aker, Kristian Siem og John Fredriksen ønsker å få kontroll over Farstad, er hyppig nevnt.

Det er kjent at Alfred Berg Kapitalforvaltning og DnB Kapitalforvaltning stormkjøper obligasjonsgjelden til Farstad Shipping.

Det tror ikke Gjønnes.

I dag er det Farstad-familien som kontrollerer det børsnoterte selskapet, som ellers er spredt på en rekke mindre eiere.

Sunnmørsposten har forsøkt å få kontakt med Sverre Andreas Farstad, uten å lykkes.

Spørsmålet er om eierne av obligasjonsgjelden klarer å blokkere for omstruktureringen som er på gang i Farstad.

Negativ kontroll

Gjønnes forklarer at det i de aller fleste låneavtaler kreves 2/3 flertall for å vedta en endring av låneavtalen, slik som et restruktureringsforslag ofte vil innebære.

Ved å kontrollere 1/3 av en obligasjon kan man blokkere en restrukturering ved at de andre obligasjonseierne ikke kan oppnå 2/3 flertall for at denne skal vedtas.

– Kan vi vente oss flere framstøt for å få kontroll over offshorerederier, slik vi har sett med Rem?

– Aker/Solstad har uttalt at de ønsker å se på videre konsolidering. I tillegg har man industrielle aktører, som Kristian Siem og det amerikanske Hegdefondet Elliott som også ser på investeringer i industrien, minner Gjønnes om.

– Det finnes mange andre forslag til løsninger enn at obligasjonseierne tar over. Dette vil sjølsagt variere fra selskap til selskap, avhengig av likviditetsbehovet. I noen tilfeller vil det ikke holde å konvertere obligasjonsgjeld til egenkapital, om man trenger ytterligere likviditet. Da er man avhengig av ny finansiering i tillegg, sier hun.