– Vi har jobbet hardt for å komme inn på det nye cruisemarkedet, og etter den siste kontrakten er vi i dette markedet for fullt, sier lederen for Vard design, Erik Haakonsholm, til Sunnmørsposten.

Designavdelinga ble etablert for 15 år siden med tre ansatte. De siste ti åra har tallet på ansatte i avdelinga hatt en eksplosiv vekst, og med de siste på laget vil man være oppe i over 80 medarbeidere. Alle vil ha sin arbeidsplass ved Vard sitt nye hovedkvarter på Skansekaia i Ålesund. Vard har også ei avdeling i Kroatia.

Tysk kunde

– Det er vel snart for lite plass, spøker Haakonsholm.

Det er disse som skal tegne de to nye cruiseskipa for tyske Hapag-Lloyd Cruises. Verftsgruppa tegnet før helga kontrakt på skipa, som går inn i et spesielt marked for ekspedisjonscruise i blant annet arktiske strøk. Til sammen seks slike skip har Vard nå i ordreboka etter at de i vår tegnet kontrakt på fire lignende skip med det franske rederiet Ponant.

Skrogene til de tyske ekspedisjonsskipene skal bygges i Romania, mens utrustninga skal skje ved Vard sitt verft i Tomrefjord. De skal være ferdige i første kvartal 2019 og i fjerde kvartal samme år.

Luksuriøst

De er vil være cirka 138 meter lange og 22 meter brede.

Hvert skip har sju passasjerdekk, med overnatting for totalt 240 passasjerer i 120 lugarer og suiter. Fartøyene vil også inneholde en vannsportmarina og moderne spa- og treningsområder. Verken Vard eller rederiet går ut med pris, men skipa vil inneholde det meste av moderne utstyr som man er vant med fra avanserte offshorefartøyer.

– Er det stor forskjell på bygging nav denne type skip i forhold til offshore?

– Vi tar med oss erfaringer fra offshorefartøyene, men her er det en stor passasjeravdeling. Vi arbeider derfor tettere inn mot rederne, sier Haakonsholm, som innrømmer at det var et hardt arbeid å ro kontrakten i land.

Stor aktivitet

For tida har designavdelinga 25 prosjekter de arbeider med, og verfsgruppa har tidligere sagt at de ser for seg at rundt halvparten av aktiviteten i tida som kommer vil være innen ekspedisjonscruise.

Dermed har Vard gjort alvor av endringene i strategi fra ensidig offshore til også å gjelde ekspedisjonscruise, havbruk, grønn energi og vindkraft.– Men vi skal også være i markedet for å kjempe om de offshorekontraktene som måtte komme, sier Erik Haakonsholm i Vard.

For ti år siden var det en håndfull designere som tegnet skip for Vard. Nå nærmer avdelinga, som holder til i nye lokaler på ansekaia, seg 80 medarbeidere. Foto: Privat