Sundes ferjerederi, Color Line, har i løpet av noen år investert rundt åtte milliarder kroner i nye skip, terminaler, miljø og teknologi på sine linjer til Tyskland og Danmark. Nå står ruten mellom Vestfold og Bohuslän for tur, melder Dagbladet med Finansiavisen som kilde.

På batteri

– Vi har brukt tid på å planlegge det som pr. i dag ligger an til å bli verdens største hybridferje. Den kommer til å smyge seg inn i havnen i Sandefjord; støyen vil være minimal når den går på batterier, sier konsernsjef Trond Kleivdal til Finansavisen.

Skipet er foreløpig på tegnebrettet, men det skal erstatte Color Lines eldste bil- og passasjerferje «Bohus», i 2020. Da vil «Bohus», som er oppgradert flere ganger, nærme seg 50 år. Nybygget får nesten dobbelt så stor kapasitet og kan frakte 430 personbilenheter på en tur over Ytre Oslofjord.  Konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt Helge Otto Mathisen sier til smp.no at det unike ved denne ferja er at den lades både med landstrøm og under overfaten. Dermed kan den gå lenger på batteri.

2.000 passasjerer

Finjusterer batteri-drifta til Fjord1-ferje Når BF «Fannefjord» kaster loss etter en oppgradering ved Fiskerstrand verft, blir den først i verden med å kunne kombinere gass, diesel og batteri-framdrift.

Om bord blir det plass til 2.000 passasjerer.Flere skipsverft har gitt tilbud på byggingen av det 160 meter lange skipet, og ifølge Kleivdal har rederiet nå en «shortlist» over de mest aktuelle. Han bekrefter at norske verft er blant disse, men vil ikke si noe mer om byggeprisen enn at det er snakk om en milliardinvestering.

Konserndirektør Helge Otto Mathisen sier til smp.no at det er norske verft som er i stand til å bygge ei så stor ferje.

- Jeg regner med at vi tar standpunkt til verft før jul. Da vil vi også ha opsjon på ei til, men bygging av den ligger lenger fram i tid, sier Mathisen til smp.no.

Olav Nils Sunde satser på mijøet og vil bygge verdens største hybridferje. Foto: Arkivfoto: Karl Johan Vatne