Hybridbåt fra Nordfjord er «Ship of the Year»

En hurtiggående passasjerbåt bygd og designet ved Brødrene Aa i Hyen er kåret til «Ship of the Year».
Næringsliv

Det er magasinet «Skipsrevyen» som står for kåringen, og prisen ble delt ut under SMM-messa i Hamburg ved 13-tida onsdag.

Turistbåten «Vision of the Fjords» er bygd i karbonfiber og kombinerer diesel og elektrisk drift.

Les også: Smuler fra verftspakke til Nordvestlandet (krever innlogging)

Lydløs sightseiing

Fartøyet er bestilt av The Fjords AS som ønsker å skifte ut større deler av flåten med mer miljøvennlige skip. Katamaranen ble nylig satt i drift på Nærøyfjorden, og frakter turister nærmest lydløst rundt på verdensarvfjorden.

– Vi tilbyr en unik passasjeropplevelse, hvor de blir «i ett» med naturen som omgir dem, men den fanger også vår visjon for framtidas turisme her. Vi utforsker og viser fram noen av verdens vakreste, men også mest sårbare, naturområder. Vårt mål er å gjøre dette på en ansvarlig, bærekraftig og respektfull måte, sier administrerende direktør Rolf Sandvik i The Fjords i en pressemelding.

Vard-skip fikk pris

Det Vard-bygde skipet MS «Scandi Africa» er valgt til Årets skip.

 

Dette er Ship of the Year

Rolls-Royce Marine i Ulsteinvik utviklet propellene til verdens første elektriske ferje.


Inspirert av fjellveg

Fartøyet kan ta opptil 400 passasjerer og den 42 meter lange turistbåten kan oppnå en toppfart på 19 knop. Designet er inspirert av en fjellveg som slynger seg rundt landskapet, og gir passasjerene muligheten til å gå rundt fartøyet for å nyte omgivelsene.

– Det er en ære for oss å bli kåret til «Ship of the Year 2016». Prosjektet har vært en utfordrende reise fra første dag, og har kombinert ambisiøs design med ny hybrid framdriftsteknologi, alt i løpet av 12 måneder. «Vision of the Fjords» er et resultat av en kollektiv innsats fra verft, operatør og leverandører i konstruktiv dialog med Sjøfartsdirektoratet, sier administrerende direktør Tor Øyvin Aa i en pressemelding fra verftet.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Juryen bestod av Sturla Henriksen i rederiforbundet, Lars Gørvell-Dahll fra Norsk Industri og Asle B. Strønen i Skipsrevyen.

Les om tidligere vinnere her (ekstern lenke)