Etter at det var få oppdrag og flere permitteringer i fjor vår, har det virkelig løsnet for Fiskerstrand Verft. Siden i fjor høst har verftet hatt gjennomsnittlig åtte til ti båter inne hele tiden.

- Vi er heldige, men kanskje litt dyktige også, forteller konsernsjef, Rolf Fiskerstrand humoristisk.

Kombinert verft

Mens offshorenæringen sliter på grunn av lave oljepriser, har Fiskerstrand Verft nok av arbeid. Fiskerstrand tror dette skyldes at de bevisst valgte å ikke satse på offshoremarkedet.

- Vi har bevisst holdt oss unna offshoremarkedet, og det er jeg glad for nå. Jeg tror også det at vi er et av de få gjenlevende kombinasjonsverftene er en faktor. Fiskerstrand forteller at verftet både tilbyr reparasjon og nybygging, mens de fleste andre verft har spesialisert seg på en av delene.

- Det er en vanskelig balansegang. Reparasjonene skal utføres innenfor en kort tidsramme, mens nybyggingen gjerne er mer langsiktig. Det krever en del arbeid og også en litt annen type kompetanse, sier han.

Flere prosjekter i gang

For øyeblikket jobber verftet med flere prosjekter. Blant annet installerer de et anlegg for lakseavlusning på en service-catamaran som brukes i havbruksindustrien, to store brønnbåter skal bygges, og to ferjer.

- Ferjene skal gå på biodisel og vi kommer også til å sette inn batteri. Det blir som en slags hybrid, sier han.

Roser de ansatte

Fiskerstrand legger ikke skjul på at det krever mye arbeid å ha så mange oppdrag på en gang, og han er klar på det er arbeidsstyrken som gjør det mulig.

- Vi er våre ansatte en stor takk skyldig. De er veldig kompetente og er en utrolig lojal og flink arbeidsstyrke.

Rolf Fiskerstrand, konsernsjef ved Fiskerstrand Verft. Foto: Arkivfoto