Mer arbeid i vente i Tomrefjord:

Tester «verdens mest avanserte dykkerskip»

Snart klart for levering fra Vard Langsten, men verftet har godt med arbeid videre.

Snart klart Langsten-verftet i Tomrefjord har har bra med jobb etter at dykkerskipet er levert, ifølge informasjonssjef Hege Anita Akselvoll i Vard.   Foto: Staale Wattø

Næringsliv

I disse dager testes det siste nybygget som skal leveres fra Vard Langsten, utenfor kysten av Ålesund. Mange har trolig lagt merke til det ruvende skipet som vil bli døpt «Deep Explorer» og om kort tid skal leveres til den franske oljeservicegiganten Technip.

Onsdag lå fartøyet som karakteriseres som et dykker- og konstruksjonsskip, i Breisundet sør for Godøya.

(saken fortsetter under)

Ruver Det store skipet ruvet godt i Breisundet onsdag og skal de neste dagene fortsette testing både til sjøs og til kai.   Foto: Staale Wattø

24 dykkere samtidig

Direktør for Nordsjøen og Canada hos Technip, Knut Bø, har tidligere omtalt skipet som «det mest avanserte dykker- og konstruksjonsfartøyet i verden».

Det 156 meter lange og 27 meter brede skipet er bygd spesielt for de krevende forholdene i Nordsjøen. Om bord finner vi blant annet et trykkammer med plass til opptil 24 dykkere samtidig.

Med flere fjernstyrte undervannsfarkoster, «moonpool» og en solid løftekran om bord, er planen at skipet også kan utføre konstruksjonsarbeid utenom dykkeroppdrag, ifølge spesifikasjonene fra oppdragsgiveren.

(saken fortsetter under)

Vard vokser på luksus

Designavdelinga til Vard i Ålesund vil snart telle over 80 medarbeidere. Nye oppdrag forsyner verfta med arbeid.

 

Lokker superrike med luksus-psv

Vard tar i bruk kreative midler for å bli kvitt kansellerte nybygg. Konsernet tilbyr å bygge om supplyskip til superyachter.


Mer arbeid i Tomrefjord

 Informasjonssjef Hege Anita Akselvoll i Vard forteller at Langsten-verftet i Tomrefjord har en del ombyggingsarbeid utover høsten, før de skal utstyre et offshorefartøy for en ikke navngitt kunde.

– Skroget er under bygging, og de har godt med arbeid inntil det kommer til Norge, forteller hun.

Seinere skal også Langsten-verftet i gang med arbeidet på to ekspedisjonscruiseskip for Hapag-Lloyd Cruises i Tyskland.

Cruiseskipene skal etter planen leveres i starten av 2019 og 2020. Skrogene skal bygges ved Vards verft i Tulcea i Romania, mens skipene er designet av Ålesund-avdelingen.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no