Investeringen er gjort som en del av restruktureringen og refinansieringen av Olympic Ship AS og er avhengig av aksept fra kreditorene.

- Jeg vil ikke kommentere hvem som er med i denne finansieringen, men er veldig glad for at det maritime kompetansemiljøet på Sunnmøre har engasjert seg sammen med Olympic, sier hovedaksjonær i Olympic, Stig Remøy til smp.no i ettermiddag.

Solgt torskekvote

Han har selv bidratt med friske penger inn i finansieringspakken. I går ble det kjent at Olympic selger en torskekvote til Hermes-rederiet i Lofoten. Ifølge nettstedet nett.no gjelder salget konsesjonen, ikke den 15 år gamle Nordøytrål, som hadde konsesjonen.

Kommenterer ikker

- Er Åge Remøy med i denne finansieringen?

- He, he. Såvidt jeg vet har han et fond som ikke er lokalt. Er det ikke det da? spør Stig Remøy.

- Hva med Marin Teknikk As da?

- Skal du spørre meg om alle som er med eller ikke? Nei, jeg kan ikke kommentere hvem som er med. Det er flere fra det maritime miljøet på Sunnmøre som er med, sier Remøy.

Positiv til tanken

Svein Rune Gjerde i Marin Teknikk AS sier til smp.no at selskapet har hatt et visst innsyn i de planene til Olympic, men han er ikke oppdatert om situasjonen. Utover det kan han ikke kommentere saken eller bekrefte om Marin Teknikk er med.

- Dette må du spørre Stig om, sier Gjerde, som understreker at han i utgangspunktet synes tanken til Stig Remøy høres god ut.

- Å beholde noen selsklaper i denne kategorien lokalt, det er absolutt en fordel, sier Svein Rune Gjerde.

Ifølge pressemeldinga fra Olympic vil nåværende aksjeeiere bli invitert til å delta i aksje-diskusjonen.

Remøy positiv

Hovedaksjonær Stig Remøy er en av investorene som spytter inn mer kapital i Olympic-gruppen. De andre investorene er lokale med direkte eller indirekte tilknytning til den maritime klyngen på Sunnmøre, skriver selskapet i pressemeldingen.

- Jeg er glad for at vi har klart å få på plass et lokalt fellesskap som har tro på Olympic. Det er veldig positivt at den maritime klyngen på Sunnmøre igjen beviser evne til å finne lokale løsninger, sier CEO Stig Remøy i ei pressemelding.

-Hvilken dialog har dere med kreditorene?

Jobbe hardt

- Det er børssensitive opplysninger, sier Remøy og viser til den engelske pressemeldingen som skal være svært balansert i forhold til børsen.

Han opplyser at rederiet har betalt renter til obligasjon seierne punktlig. Det første obligasjonslånet forfaller i desember 2017.

Ifølge pressemeldingen er investorenes vilje til å investere er et viktig steg for å fullføre restruktureringen og refinansieringen av selskapet.

- Men, flere momenter gjenstår og selskapet vil jobbe hardt med kreditorene og andre aksjeeiere for å få til en løsning. Vi har ingen garanti for at vi får dette til innen rimelig tid, sier han.