Polarhelter hedres med hurtigrutenavn:

Se de første skissene av de nye skipene til Hurtigruten

Slik blir luksuslivet om bord i de sunnmørsbygde hurtigrutene "Roald Amundsen og "Fridjof Nansen".
MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen
  • De første av Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip.
  • Designet av Rolls-Royce, bygges av Kleven Verft.
  • Skal ha forsterket skrog for seiling i farvann med is.
  • Antall gjester: 530
  • Antall lugarer: 265
  • Dimensjoner (utvendig): lengde 140 meter, bredde 23,6 meter, høyde 29 meter. Dybde: 5,3 meter.
Næringsliv

De to hurtigrutene som skal bygges av Kleven og innredes av Molde-firmaet Norwegian Marine Interior AS får navn etter de to store i norsk polarhistorie; Fridjof Nansen og Roald Amundsen. Det melder Hurtigruten i en pressemelding i dag.

De to skipa med hybridframdrift skal leveres av Kleven, og jubelen stod i taket da kontrakten ble landa tidligere i år. De to første skipene skal leveres i 2018 og 2019, og verftet harintensjonsavtale på ytterligere to skip.

Skipene er designet av Rolls-Royce i samarbeid med yatch-designeren Espen Øino.

LES OGSÅ:

Kleven verft får milliardkontrakt med Hurtigruten

Hurtigruten bygger nye hybridskip

DN: – Flere fond vil kjøpe Hurtigruten

– Ny generasjon ekspedisjonsskip

– Denne helt nye generasjonen av ekspedisjonsskip vil snu opp ned på hva gjester kan vente av en opplevelsesreise til sjøs. Med de nye hybridskipene kombinerer vi mer enn 120 års Hurtigruten-kunnskap med totalt nyskapende teknologi og design, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Målet skal være å gjenskape atmosfæren fra epoken for de store oppdagelsesreisene innenfor en moderne ramme preget av kvalitet og komfort, står det i pressemeldingen.

Observasjonsplattformer og bassengdekk

Skipene får store observasjonsplattformer på flere dekk slik at gjestene kommer tettest mulig på naturen og dyrelivet. Seks av ti lugarer vil få egen balkong;to av ti blir suiter.

Et eget bassengdekk inkluderer bassenger, boblebad og barer.

– Vi tilbyr ikke cruise, vi tilbyr opplevelser. Derfor er dert viktig med løsninger og miljø som forsterker naturopplevelsene gjestene kan ta del i fra skipene og med skipene som flytende basecamp, sier Skjeldam.

Maten på de tre restaurantene skal baseres på råvarer og mat fra reisemålene. Også interiøret skal gjenspeile reisemålet: Materialene skal være inspirert av naturen og hovedsakelig være norske - blant annet granitt, eik, bjørk og ull.

Reduserer utslipp med 20 prosent

MS  «Roald Amundsen» og «Fridjof Nansen» blir de første helelektriske ekspedisjonsskipene i Arktis og Antarktis, ifølge Hurtigruten.

I første fase vil den nye hybridteknologien gjøre det mulig for Hurtigruten å seile helelektrisk i 15 til 30 minutter.

«Likevel er det den totale besparelsen som er viktigst. Teknologien, i kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering ombord, reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippet fra skipene med tjue prosen», står det i pressemeldingen.