Offshoreskipet blir det største som noen gang er levert fra et norsk verft - og skal være det mest kostbare.

Den endelige prisen er ikke kjent, men i årsrapporten fra Solstad Offshore for 2015 står det oppført at kontraktsverdien er på 367 millioner dollar - eller drøyt tre milliarder kroner.

Akofs Seafarer, som tidligere het Skandi Aker, er trolig blant de få skipene som kan konkurrere når det kommer til pris. Etter solid kostnadssprekk på utvikling av utstyret, er det anslått at prisen på dette skipet endte opp på nær 3,5 milliarder.

Forsinket

Normand Maximus som har byggenummer 830 fra Vard-verftet i Brattvåg, ble bygget på rekordtid, men er nå forsinka med minst tre måneder. Skipsbyggerkonsernet ville ikke fortelle om de konkrete årsakene til forsinkelsene da smp.no nylig omtalte saken.

Under sjøprøvene som skjer i disse dager, er det den store offshorekranen om bord som testes.

Informasjonssjef Hege Akselvoll i Vard opplyser mandag at de foreløpig ikke kan opplyse om leveringsdato for skipet.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Fartøyet er utstyrt med en 900 tonns offshorekran og en 4000 tonns karusell under dekk for lagring av rør. Dekket har et areal på rundt 2500 kvadratmeter.

Det 178 meter lange og 33 meter lange fartøyet fikk et hardt møte med Nordvestlandet etter at det ble slept fra Vard sitt verft i Romania. Skipet slet seg i ekstremværet «Tor» og måtte i dokk for å undersøkes for skader etterpå.

Les også: Offshoreskip sleit seg i stormen