– Vi er letta og glad for at vi nå har fått på plass en avtale med obligasjonseierne som sikrer videre drift av rederiet, sier adm.dir. Njål Sævik.

Dermed er Havila det første av de større supply-rederiene på Sunnmøre som har fått igjennom en refinansieringsplan som sikrer videre drift med lokalt kontrollert eierskap.

– Rent formelt skal vi nå igjennom både et obligasjonseiermøte og en generalforsamling. Men slik det nå ser ut er alt på plass for å ta oss gjennom dette, sier Sævik.

I planene ligger det inne salg av ytterligere sju skip.

– Dette er tre av de eldste PSV-ene samt noen mindre ankerhåndterere som nå ligger i Østen, påpeker Sævik.

– Er det grunn til å feire nå?

– Nei, her er det ingen feiring. Her må vi brette opp ermene, det er ennå mye arbeid som må gjøres, sier Njål Sævik.

Børsmelding

Havila Shipping har støtte hos et tilstrekkelig flertall hos eierne i alle obligasjonslånene, opplyser rederiet i en børsmelding mandag ved 13.30-tida.

– Selskapet er tilfreds med å ha mottatt støtte fra mer enn 2/3 av utestående gjeld i alle selskapets obligasjonslån, heter det i meldinga.

Med støtte fra bankene ligger dermed alt til rette for at Sævik-familien får gjennom sin kriseplan, og unngår konkurs.

Les siste saker om Havila her

Obligasjonseierne snudde

At en gruppe obligasjonseiere før helga snudde og sa de ville stemme for det framlagte restruktureringen av selskapet, var avgjørende for at Havila kom i havn.

Det var satt en frist til klokka 15 med å komme til enighet om en løsning som ville berge rederiet fra konkurs.

Kursen for aksjen på Oslo børs gikk opp med drøyt ti prosent før nyheten kom.

Bakgrunn:

Bankene truer Havila med konkurs

Långiver gjør helomvending – ber eierne stemme ja til Havilas redningspakke

Forhandlet et helt år

Sævik-familien har forhandlet i rundt ett år for å komme til enighet med alle banker og kreditorer om en restrukturering av selskapet.

Havila Shipping har om lag 5,5 milliarder i gjeld, og vil bli kvitt om lag en tre del - 1,6 milliarder - med den framlagte kriseplanen. Finansieringsløsningen skal gi økonomisk albuerom fram til slutten av 2020.

Offshorerederiet som ble grunnlagt i Herøy i 2003 av Per Sævik, har 26 skip i flåten. Som et ledd i kriseplanen blir flere skip forsøkt solgt.

Før oljenedturen hadde rederiet rundt 800 ansatte, men er november 2016 nede i drøyt 600 ansatte.