Flere kilder opplyser til smp.no at Kleven og Ulstein verft er blant de siste verftene som fortsatt kjemper om å bygge den nye hybridferja Color Line-rederiet har planer om å sette inn mellom Strømstad og Sandefjord. Etter det smp.no forstår, skal de andre konkurrentene være ute av dansen og finaleheatet være et rent sunnmørsoppgjør.

Ingen av verftene vil kommentere opplysningene.

(saken fortsetter under)

Avgjørelse om kort tid

En avgjørelse om hvem som fått oppdraget er ventet innen svært kort tid.

Konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, Helge Otto Mathisen, bekrefter at det ikke er lenge før en avgjørelse blir tatt. Utover det vil han ikke kommentere noe om hvilke, eller hvor mange verft som fortsatt er med i konkurransen.

Hybridferja som rederiet til ålesunderen Olav Nils Sunde skal bygge, vil ha en kontraktsverdi på mer enn en milliard kroner, og samtidig være en fjær i hatten prestisjemessig.

Erstatter 46 år gammel ferje

Det som blir verdens største hybridferje, skal fra 2020 erstatte 46 år gamle MS Bohus. Om bord blir det plass til 430 til 500 biler og rundt 2000 passasjerer.

Fartøyet som vil få navnet MS Color Hybrid blir en såkalt «plug in»-hybrid hvor batteriene lades via landstrømanlegg eller fra skipets generatorer. Ferja skal gå på batteri ut og inn fra Sandefjord for å gi minst mulig utslipp i disse områdene.

Planene om nybygget ble kjent i september i fjor, men var betinget av at rederiet fikk beholde 10-avgangen fra Sandefjord. Den biten kom på plass på slutten av fjoråret.

(saken fortsetter under)

Rekordstort oppdrag for verfta

Den 160 meter lange miljøferja vil også være blant de absolutt største skipene som noen gang er bygd ved begge de lokale verftene.

Fartøyet er 20 meter lengre enn de to hurtigruteskipene Kleven skal bygge, og ti meter lengre enn konstruksjonsskipet Edda Freya som verftet leverte til Østensjø i 2015.

Ved Ulstein verft ligger det forrige rekordskipet derfra fortsatt til kai.

Det 160 meter lange konstruksjonsskipet Island Venture ble sjøsatt sommeren 2015, men er ennå ikke overlevert til eierne Island Offshore og Edison Chouest Offshore.

Informasjonssjef Lene Trude Solheim i Ulstein sier de har tro på at skipet blir overlevert innen kort tid. Hun vil ikke gå i detalj om hvilke økonomiske konsekvenser situasjonen har hatt for verftet, men legger ikke skjul på at det har gitt utfordringer.

– Situasjonen har vært krevende. Vårt fokus har vært å finne løsninger, og det har vi også gjort i dette tilfellet, opplyser hun til smp.no.

(saken fortsetter under)

Ulstein tapte hurtigrutejobb

De to tradisjonsrike verftene som holder til på hver sin side av Ulsteinvik sentrum, har kjempet en rekke kamper om ulike jobber. De siste årene er det Kleven som har trukket det lengste strået om mange oppdrag, som i tilfellet med de nye hurtigruteskipene.

(saken fortsetter under)

Ved Ulstein verft er det ingen tvil om at et oppdrag med Color Line-ferja vil være kjærkomment. For første gang på ti år endte regnskapet for 2015 med underskudd og verftet har vært nødt til å ty til både oppsigelser og omfattende permitteringer i løpet av oljenedturen.

Trenger mer arbeid

Før jul sikret Ulstein kontrakt på bygging av en luksusyacht med X-Bow-design som etterhvert vil gi jobb til verftsarbeiderne her. Utover våren er det også ventet at et ekspedisjonscruiseskip fra Sea Adventurer ankommer for å bli ombygd.

Verftet har ellers et serviceskip for vindkraft som etter planen skal leveres tidlig i år. Fartøyet er søsterskipet til Windea La Cour, som ble levert til tyske Bernhard Schulte Offshore i sommer. Begge skal utføre oppdrag på det store Gemini-prosjektet som Siemens jobber med.

(saken fortsetter under)

Også Kleven har slitt med inntjeningen og gikk med underskudd i 2015.