Prototypen til det som skal være verdens første tog drevet på hydrogen er prøvekjørt. Ålesund-baserte Hexagon har utviklet trykktankene som rommer drivstoffet.

Toget har hydrogen som drivstoff. Foto: Hexagon

Eller for å være presis: Trykktankene er utviklet av tyske Xperion Energy & Environment, som Hexagon kjøpte opp i fjor.

Testen foregikk i Tyskland på en testlinje som togselskapet Alstom har, opplyser Hexagon i en pressemelding. Tyske myndigheter er med og sponser prosjektet. Brenselceller i toget konverterer hydrogen til elektrisitet, som i sin tur driver toget.

– Betydelig innsats i nesten 15 år

Med sin satsing på tog utvider Hexagon markedet sitt enda mer. Konsernet håper også å komme i posisjon for det som skal bli verdens første hydrogendrevne ferje, bygget ved Fiskerstrand Verft. De leverer også trykktanker til bilindustrien i Japan. I tillegg er Hexagon med i prosjektet på Hellesylt der det etter planen skal produserer hydrogen av overskuddsenergi fra vannkraft.

Jon Erik Engeset (t.h.) da Hexagon kjøpte Xperion Energy & Environment i fjor. Foto: Arkiv

Konsernsjef Jon Erik Engeset i Hexagon sier til Sunnmørsposten at testen av det hydrogendrevne toget var vellykket, og at dette er et felt de har store forventninger til. Prosjektet kalles Coradia iLint.

– Vår bit er tankteknologien. Vi har lagt ned betydelig innsats gjennom snart 15 år. Det er først nå at det modnes fram til et kommersielt stadium, sier Engeset.

– Intensjonen er å bygge noen titalls lokomotiver. Dette blir realisert til høsten og i løpet av 2018, sier Engeset videre.

Raumabanen?

– Er dette det neste på Raumabanen, som nå er dieseldrevet?

– På en så turistorientert toglinje burde man definitivt tenke på brenselcelle-teknologi. Coradia iLint i Tyskland bytter ut diesellokomotiv med hydrogenelektrisk. Man snakker også om det i India, der det er kullfyrte tog i tillegg til olje- og dieseldrevne tog, og der linjenett for vanlig elektriske tog er veldig krevende å bygge. Her i Norge mener jeg man har snakket om at Nordlandsbanen kan være aktuell, sier Engeset.