To lokale verft kjemper om å bygge kystvaktskip

Langsten-verftet til Vard og Kleven er de to eneste lokale verftene som fortsatt kjemper om å få bygge nye kystvaktskip.

Skisse Det endelige designet på kystvaktskipene er blant annet avhengig av hvilket verft som får jobben, men denne illustrasjonen er lagt ut på nettsidene til Forsvarsmateriell. 

Næringsliv

Til sammen er tre verft fortsatt med i kampen om å få bygge tre nye kystvaktskip for Forsvaret.

De som har levert tilbud om bygging er Kleven verft i Ulstein, Langsten-verftet til Vard i Tomrefjord og rogalandskonsernet Westcon Group i Ølensvåg, opplyser Forsvarsmateriell på sine nettsider.

Skal bygge tre skip

Norge har i dag tre kystvaktfartøy i Nordkapp-klassen som er bygget rundt 1980. I tiden fram til 2024 skal disse erstattes av tre nye skip.

I høst ble det opplyst at seks verft var kvalifisert for jobben, blant dem Havyard og Ulstein verft. Disse er nå er ute av konkurransen om jobben som vil ha en kontraktsverdi på flere milliarder kroner.

Anbudet er en ren norsk konkurranse fordi det er brukt en unntaksbestemmelse i EØS-avtalen om anskaffelse av militært materiell. 

(saken fortsetter under)

Langsten Vard sitt verft i Tomrefjorden har god erfaring med arbeid for Forsvaret og leverte spionskipet «Marjata» i 2014. Arkivbilde  Foto: Bjørn Vatne



Vard kapret vedlikeholdet for kystvakten

Vard Langsten skal vedlikeholde kystvaktfartøy.

 

Skal bygge tre kystvaktskip i Norge

Regjeringen vil bygge tre nye kystvaktskip ved norske verft. Planen er å skrive kontrakt våren 2018.


Vedtas neste år

Arbeidet med å anskaffe de nye skipene ble framskyndet i fjor høst, slik at man allerede har startet anskaffelsesprosessen - før Stortinget har godkjent prosjektet.

I løpet av året vil det blir gjennomført forhandlinger, og deretter skal Forsvarsmateriell legge fram en innstilling for Stortinget. Planen er at det skal vedtas en ramme for prosjektet våren 2018 før man går videre med kontraktstildeling og detaljdesign.

Byggingen er ventet å skje i årene fra 2019 til 2024 og første fartøy er planlagt levert i 2022.

  

Smuler fra verftspakke til Nordvestlandet

Verftspakken Regjeringen la fram for ett år siden, har knapt ført til økt sysselsetting på Nordvestlandet. Bransjeorganisasjon påpeker at det begynner å haste.