Tirsdag ble det formelle vedtaket gjort om å slå sammen Farstad Shipping, John Fredriksens Deep Sea Supply og Solstad Offshore som kontrolleres av Kjell Inge Røkke.

Per Anders Sæhle som er partner ved Wikborg Rein, ledet seansen som startet klokka 11 og var over i løpet av drøyt ti minutter. Ingen av de frammøtte hadde motforestillinger mot fusjonsforslaget fra styret - som i denne omgang formelt innebærer en fusjon mellom Farstad og selskapet Solship Invest 2 AS.

Les børsmeldingen om vedtaket her (ekstern lenke)

Etter vedtaket som ble gjort i lokalene til Ålesunds-rederiet på Skansekaia, er dermed det eldste og største offshorerederiet på Sunnmøre historie.  I praksis vil selskapet likevel eksistere inntil kreditorfristen på seks uker utløper i starten av juni, og selskapet oppløses.

Les historien til Farstad-rederiet her

– Vil se hvordan det blir

Styreleder Sverre Andreas Farstad ville ikke umiddelbart si så mye om framtida etter at vedtaket var gjort.

– Vi er midt inne i disse diskusjonene om hvordan det nye selskapet skal organiseres. Før jeg vet hvordan det faller på plass, så vil jeg ikke si så mye, forteller han til smp.no.

Selvsagt har han sine tanker om det historiske vedtaket og hva det innebærer, men dette var altså ikke dagen for å lufte disse.

– Jeg vil først se hvordan det blir, før jeg sier så mye om det, legger han til.

(saken fortsetter under bildet)

Diskuterer framtidas drift

Det pågår nå forhandlinger om hvordan det nye rederiet Solstad Farstad skal driftes. Den jobben vil trolig være sluttført i løpet av en måneds tid.

Diskusjonene dreier seg i blant annet om hvilke avdelinger som skal drifte hvilke type skip, hvem som skal ha ansvaret for hva – også når det gjelder ulike kontor ute i verden.

– Vi ønsker å få en sentral posisjon, og det føler jeg vi har god grunn til få. Vi har også en spesielt god internasjonal organisasjon i Brasil og Australia, påpeker Farstad.

Farstad sin styrke er i første rekke ankerhåndteringsskip og forsyningsskip, mens Solstad er klart størst på subseaskip.

Les også:

Dette mener analytikerne om ny offshoregigant

Siste saker om Farstad her

Ett av verdens største

Farstad blir del av det som er Norges desidert største offshorerederi med hovedkontor i Skudeneshavn. Solstad Farstad er samtidig et av verdens største innen bransjen med en flåte på rundt 150 skip.

Farstad-familien sittter foreløpig med en eierandel i det nye selskapet på knappe tre prosent, ettter å ha skutt inn 50 millioner kroner. De har mulighet til å gå inn med ytterligere 50 millioner, men styreleder Sverre Andreas Farstad sier til smp.no at de ennå ikke har bestemt seg for om de vil gjøre dette.

Restruktureringen for Farstad-rederiet ble formelt gjennomført i starten mars, etter en lang kamp for å berge selskapet fra konkurs.

Tirsdagens vedtak i ekstraordinær generalforsamling var steg to i kriseplanen for å sikre videre drift.

Den påfølgende ordinære - og siste - generalforsamlingen i rederiet ble også en formalitet som ble unnagjort på få minutter.

Les innkalllingen til ekstraordinær generalforsamling her (ekstern lenke)