Supplyskip får nyvinning fra Brattvåg

Rolls-Royce Marine leverer den første såkalte hybridkrana i verden som skal monteres på et forsyningsskip i Brasil.

Tauvinsjen er plassert på hovedbommen til krana, en løsning som også sparer plass sammenlignet med kraner plassert på, eller under dekk. Illustrasjon: Rolls-Royce 

Næringsliv

Krana er utviklet ved fabrikken i Brattvåg og bygget delvis der, og i samarbeid med underleverandører som IP Huse på Harøya. Den skal være den første i verden som kan bruke både fibertau og stålvaier. Det er det brasilianske rederiet CBO som skal bruke krana om bord på skipet CBO Manoella.

– En hybridløsning med bruk av enten fiber eller stålvaier, gjør at CBO Manoella er forberedt til å ta på seg en større variasjon av subsea-oppdrag i fremtiden, sier teknisk direktør Marcelo Martins hos CBO i en pressemelding.

Forsyningsskipet som ble bygget i 2009, blir nå bygget om fra en PSV til en RSV (støttefartøy for fjernstyrte undervannsfarkoster). Deretter skal det ut i et tre år langt oppdrag for oljeselskapet Petrobras.



Avkrefter rykter om masseoppsigelser og nedlegginger

Rolls-Royce-sjef: – Norge er viktig for oss

Sjefen for Rolls-Royce Marine tror selskapet er ferdig med å nedbemanne når de er ferdig med den runden de nå er inne i.

 

Inge Huse gir seg etter seksti år som leder av industrieventyret i Sandøy:

– Prøver å la folk bestemme mest mulig sjøl

– Det er ikke så vanskelig å bli verdens beste i et eller annet. Det gjelder bare å finne ei nisje som er lita nok.