Bourbon inn i kappløpet om førerløse skip

Skal hjelpe Kongsberg med å lage verdens første autonome offshoreskip.

Slik ser skissen av verdens første autonome offshoreskip ut. Tidligere var planen at Hrönn skulle ha katamaranskrog.  

Næringsliv

Franske Bourbon og Kongsberg-gruppen har inngått en avtale om å samarbeide om å bygge verdens første førerløse offshoreskip.

Arbeidet med å levere skipet som går under det norrøne navnet Hrönn, følger tidsskjemaet for levering i 2018, opplyser selskapene i en pressemelding tirsdag.

Bourbon skal sammen med Automated Ships Ltd. og Kongsberg-gruppen – som er teknologisk partner i prosjektet – bidra med kunnskap om design-, drift og marked.

Daglig leder Bjørn Idar Remøy i Bourbon Offshore Norway sier prosjektet er viktig for hele gruppen, men at det er for tidlig å si om noen fra Herøy-avdelingen deltar i arbeidet.

Automated Ships  har gått vekk fra løsningen med katamaranskrog og går heller for bruk av enkeltskrog. Det mener de vil større lastekapasitet og mer fleksibilitet.

Hrönn er tenkt som et offshorefartøy for mindre oppdrag til offshore-energibransjen, forskning og hydrografi. Skipet kan også brukes til fiskeoppdrett til havs og som støtte i arbeid med brannslukking om bord i oljeplattformer.

Les også:

NTNU-professor har to bekymringer for digitaliseringen i maritim industri (for abonnenter)

Vil ha førarlaus ferje over Fosnavågen (for abonnenter)

Det er tidligere opplyst at Hordaland-verftet Fjellstrand er mest aktuelle til å bygge skipet. Da prosjektet ble lansert i november 2016 var planen at det skulle inngås kontrakt på bygging ved starten av 2017, men den tidsplanen er tydelig forsinket. Nå heter det at Bourbon og Automated Ships i neste fase skal samarbeide om finansieringen av en prototype som skal testes i Trondheim.


Milepæl for Rolls-Royce - slepebåten har kapteinen på land

– En viktig milepæl, sier Rolls-Royce-direktør.

 

Her skal industrien teste førerløse skip

Førerløse skip er blant de heiteste begrepene innenfor maritim næring for tida. Fredag ble det signert en avtale som gjør Trondheimsfjorden til verdens første testområde for slike fartøy.