Ålesund-selskapet skal levere såkalte «walk-to-work» gangveger til et nytt vindserviceskip franske Louis Dreyfus Armateurs har under bygging ved Cemre-verftet i Tyrkia.

Avtalen innebærer levering av utstyr til en verdi av mellom 25 og 30 millioner kroner, opplyser salgs- og markedsdirektør Svein Ove Haugen til Sunnmørsposten.

Haugen sier det franske markedet er nytt og spennende for selskapet som har økt omsetningen voldsomt de siste årene. Skipet skal være det første av denne typen som bygges av et fransk rederi. For tida er det også flere vindparker under utbygging utenfor den franske kysten.

– Sånn sett er dette en bra kontrakt for oss. Samtidig er det franske markedet generelt utfordrende å komme inn på, sier Haugen.

Skipet som er designet av Salt Ship, skal driftes av Dong Energy Wind Power utenfor kysten av Tyskland.

Flere konkurrenter

Uptime International varslet allerede tidlig i år at fjoråret ville ende godt økonomisk, med en omsetning på over 200 millioner og et tosifret millionoverskudd.

Les også:

Snudde underskudd til overskudd

(saken fortsetter under)

Foreløpig er ikke de endelige tallene overlevert og gjort offentlige via Brønnøysundregistrene, men Haugen bekrefter at de er fornøyd med utviklingen.

– Vi er glade for at vi fortsatt klarer å få kontrakter i et marked hvor vi på kort tid har gått fra å være to aktører – til å få flere enn ti nye konkurrenter, påpeker Haugen.

Konkurrentene er blant andre Kongsberg Evotec i Ulsteinvik, som tidligere i år entret dette markedet med en kontrakt med Olympic.

Kun fire ansatte

Uptime-avtalen som nå er offentliggjort er det 29. større prosjektet selskapet har fått i ordreboka de siste årene.

Selve Ålesund-selskapet har kun fire ansatte, men de er del av det større konsernet Marine Aluminium Group med hovedkontor i Rogaland.