Sitatet kommer fra Olav Sindre Kriken, partner i Racer som nylig fusjonerte med Avento.

Kriken snakker om markedsføring og Big Data.

I går var han en av foredragsholderne på NXT-konferansen som DnB arrangerte på Terminalen med 170 påmeldte.

Skal ansette flere folk: Avento og Racer slår seg sammen

Målrettet markedsføring

Racer Partner i Racer, Olav Sindre Kriken.

Han forteller om deltakere i et maritimt prosjekt som blant annet ga dem en liste av selskaper som de var interessert i å nå ut til.

De laget nettsider der de skrev relevante saker om skip som for eksempel Ulstein Group kunne bygge.

– Poenget vårt var å lage en artikkel myntet på dem som skulle kjøpe båten, ikke de som skulle reise med den.

På Facebook fant vi fram til totalt ca. 1100 yachtmeklere i Miami, Singapore og Monaco. Neste steg var å pushe artikler om Ulstein sitt nye yachtdesign til disse yachtmeklerne.

Ga saka et liv på Facebook

Artiklene kunne lastes ned som pdf eller de kunne klikke på kontaktinformasjon. Slik fikk saka et liv på nettet.

Dette er utrolig mer effektivt, enn den tradisjonelle måten å gjøre ting på, forteller Kriken.

Han forklarer at poenget er å nå de som ennå ikke er kommet så langt som til betaling i kassa, men som interesserer seg for emnet og ikke vet at de vil kjøpe.

Må være relevant

– Det er også særdeles viktig at det du legger ut av informasjon er relevant.

For Ulstein sitt vedkommende handler det om at kundene selv tar kontakt eller ber om å bli kontaktet.

Kriken mener vi må tilbake til at annonser blir et verktøy for kundene. I dag er dette mulig gjennom enormt gode segmenteringsmuligheter på nett.

Klar for et digitalt løft: 170 lokale arbeidsplasser bak den nye nettverksbedrifta Next Digital

– Ungdommen ønsker det

– De som klikker på saka legger igjen masse spor med informasjon som gjør at du kan annonsere mye mer målrettet.

Som forbruker handler det om at annonsørene kan treffe deg med annonser ut ifra den profilinformasjonen de har sanket om deg på nettet.

To tredeler av ungdommene ønsker å bytte personlig informasjon mot bedre skreddersydde tjenester mot aktører som Netflix, Spotify og apper som leverer ulikt innhold.

Slik kan annonsører rette markedsføringen mot det rette segmentet via digitale kanaler som Google og Facebook, forklarer Kriken.

Du får den feeden du fortjener

Her er det at du også må huske på at du får den feeden du fortjener.

– Når Erna sier at hun har feil innhold i feedene sine, stemmer ikke det. De har hun nok lagt grunnlaget for sjøl.

Kriken er oppmerksom på farene og mener dette er gode ting, men det må ikke misbrukes.

I framtida handler vi ikke med penger:  Du kan jo betale drosjen med 5.000 likes på Facebook

Skille politikk og markedsføring

– Problemet er når dette brukes politisk. Et parti har mulighet til å sende deg målrettede annonser der det hevder å støtte dine verdier, men som det i realiteten ikke støtter.

Slikt er det vanskelig å beskytte seg mot. Derfor er en nødt til å skille det politiske og hvordan en bruker dette i markedet.

Mangelfullt regelverk

Han synes ikke regelverket globalt er godt nok for å ivareta personvernet.

– Her ligger verden et hakk bak den digitale utviklingen, sier Olav Sindre Kriken.