Forland Shipping utenfor Bergen er på vei til å bli en del av Åge Remøy sitt nye offshorerederi som vil ha hovedkontor i Herøy.

Les også: Tok tilbake Rem-namnet ett år etter «Røkke rana til seg Rem»

Administrerende direktør Frode Bjørn Forland i det familieeide rederiet forteller om en nær kontakt med Sunnmøre – og hvorfor det er naturlig å overlate roret til Åge Remøy og partnerne hans.

– Sterke krefter bak

I likhet med børsmeldingen peker Forland på at Åge Remøy som nå skal drifte skipene i nye Rem Maritime, både har finansielle muskler og har solid erfaring fra industrien.

– In Nord Vest kom tidlig på banen etter konkursen i EMAS med et realistisk forslag til refinansiering av begge skipene som bankene kunne ha tiltro til. Det er klart at det er sterke krefter bak, forteller Forland.

Konkursen rederidirektøren viser til, gjorde at selskapet fikk kansellert kontrakten for skipet Forland Inspector så seint som i mars, som igjen bidro til at bergensrederiet mista styringskurs.

Åge Remøy og partnerne vil investere 100 millioner kroner for ta over kontrollen med Forland Shipping og sikre økonomien til sommeren 2021. Pengene fra refinansieringen skal brukes til å betjene et banklån og et obligasjonslån for de to subsea-skipene, Forland Inspector og Forland Saltire.

Glad for vestlandsløsning

På Sunnmøre har det skapt bekymring at det lokale eierskapet i den maritime klynga forvitrer. Forland settes pris på at de to skipene fortsatt får hjemmehavn langs vestlandskysten. Saltire-skipet er designet Skipsteknisk i Ålesund, mens Inspector er av Havyard-design og bygd ved verftet deres i Sogn.

(saken fortsetter under)

– Skipene er begge produkter av Nordvestlandet med Hordaland og jeg har full tiltro til den kompetanse som ligger bak investorgruppen In Nord Vest. Det er selvfølgelig vemodig at vi må gi opp offshore rederivirksomhet etter å ha drevet i til sammen 44 år ut fra Bergen, men jeg tenker at dette tross alt er en god løsning i dagens markedssituasjon, forteller Forland.

Det er allerede enighet om kriseløsningen med banken. Obligasjonseierne tar 3. november stilling til om de vil utsette gjelda mot å få ti prosent utbetalt nå. Frode Bjørn Forland mener Remøy og co har opptrådt på en profesjonell måte som har inngitt tillitt hos långiverne.

«Kremen av Norge»

Forland Shipping har røtter tilbake til tidlig 1960-tall etter at Forlands far Mikkel R. Forland, tilfeldig kom i kontakt med kaptein Johannes Hesselberg fra Geophysical Service international (GSI) i Texas.

Bergens-familien ble de første i landet til å operere seissmikkskip.

Det var imidlertid moren, Ellen Marie Forland, som ble skipseieren i familien og kjent som rederibransjens «grand old lady». Hun startet opp rederiet i 1973 og var en pioner på flere måter. Hun mottok en rekke utmerkelser og gikk på jobb som rederidirektør helt til hun døde 83 år gammel i 2010.

Seilte mot strømmen

Forland seilte lenge mot strømmen i da markedet kollapset etter oljenedturen. De doblet kontantbeholdningen i årene etter 2013, men gikk på store tap i 2016. Fram til i våres så det likevel ikke så ille ut med de to skipene på «sikre kontrakter». Så kom EMAS-konkursen og senere glapp også jobben Forland Saltire hadde med Fugro.

– Det er godt mulig at vi ikke så signalene tidsnok, men inntil konkursen i EMAS hadde vi god styringsfart med gode kontrakter og god drift økonomisk. Dessverre var det ikke lenger mulig å fortsette etter konkursen. En refinansiering slik den ser ut for å falle på plass nå, var helt nødvendig, sier Forland.

I analysen som ble offentliggjort sammen med nyheten, står det svart på hvitt at kassa er tom innen årsskiftet, om ikke noe skjer.

– Selv hadde vi ikke mulighet for dette og måtte derfor søke en løsning slik vi nå har fått til med In Nord Vest, legger Forland til.