Brønnbåtreder vil ha mindre slingringsmonn for egen næring:

– Det er ikke tvil om at vi er altfor mye ramma av sjukdom, spredning av sjukdom og negative ting i oppdrettsnæringa generelt. Vi ønsker at næringa skal kunne vokse og for å gjøre det være skikkelige retningslinjer og regelverk, sier administrerende direktør Roger Halsebakk i Sølvtrans.

Selv har han 32 år i bransjen, men mener brønnbåtdrift fortsatt er i sin spede begynnelse.

– Det er først nå at næringa har fått anerkjennelse. Og det er fordi oljen har dødd ut litt, slik at politikere og andre begynner å fokusere på det som skjer med oppdrett, sier mannen som har lagt inn ordrer på nybygg til lokale verft på rundt to milliarder de siste årene.

Nesvik-rolle

Nylig har Sølvtrans ansatt Harald Tom Nesvik som skal jobbe i rederiet som samfunnskontakt til han blir fylkesmann.

– Han skal jobbe litt politisk. Vi ønsker at denne næringa skal bli skikkelig og ønsker strengere regler enn i dag for at det skal være forsvarlig, forklarer Halsebakk.

(saken fortsetter under)

– Noen vil kanskje hevde det er enkelt for Sølvtrans som største rederi med solid økonomi, å legge fordyrende krav på bordet?

– Vi er ikke ute etter å ramme konkurrenter, men det er for mange fisk som dør. Næringa rammer seg selv ved å ikke gjøre noe med det, mener Halsebakk.

– Reglene gode nok

Tross byggeboom på brønnbåter de siste årene, tror Sølvtrans-sjefen det blir knapphet på fartøy i årene som kommer. I tillegg til å frakte levende fisk, brukes mye av tida til brønnbåtene i dag til lusebehandling.

Glen Bradley som er ny leder i Brønnbåteiernes forening, mener dagens lovverk er godt nok:

– Jeg synes det handler mer om å praktisere regelverket uniformt og strengt, enn at det er for mildt, forteller han.

Fra 2021 kommer rett nok nye regler med krav om at brønnbåtene skal kunne desinfisere transportvannet. I tillegg er det nylig innført soner som skal være med dempe sjukdomsspredning.

– Dette er et ytterligere tiltak for å ta ned risikoen for sykdomsspredning i næringen, sier Bradley: – Men det er viktig at involverte myndigheter er kompetent til å vurdere teknologivalg og verifisering av installasjonene, påpeker han.

Halsebakk og Bradley påpeker begge at drift av brønnbåter er spesielt fordi det dreier seg om levende dyr.

– Levendetransport gir hurtig lasting av fisk inn i kontrollert miljø og blir sett på som mest skånsomt. Foreningen har vært opptatt av å løfte dette perspektivet inn i utarbeidelse av nytt regelverk fra 2021, sier Bradley.

Unngår brå svingninger

Biologien gjør også sitt for å beskytte bransjen fra de største svingningene.

– Det tar 16 til 18 måneder fra fisken kommer i sjøen i dag, til den skal slaktes. Det er en voldsom forsinkelse. Om lakseprisen går ned i dag, så er det likevel bare i Norge 400 til 450 millioner fisk som står i sjøen og som må håndteres. Det er ikke mulig å sette kroken på døra, sier Halsebakk.

Han har selv vært med på at oppdrettsbransjen har hatt flere tunge nedturer.

– For oppdretterne er et forferdelig, men for oss som driver med brønnbåt er det likevel stabile inntekter. Det gjør at vår business er litt annerledes. Vårt fokus er hele tida drift. Å være så strukturert og billige og effektive som vi kan, sånn at vi tåler når det kommer nedturer, sier Halsebakk.

For Sølvtrans har de siste årene bydd på rekordresultater og økt omsetning. Men langt fra alle rederiene har klart å få like god inntjening.

– Næringa består av veldig mye logistikk på sjøen og båtene er så spesialisert at om man ikke kan drift og fokuserer på drifta hele tida, så er inntektene såpass lave at det er fort gjort å gå med tap, sier Halsebakk.