Det sier Alf Rune Kalland, som representerer de om lag 100 ansatte i Island Offshore som har SAFE som fagforening, til Maritime.no. Ifølge avisen vil fagforeninga ta saka videre til arbeidsretten dersom de ikke kommer til enighet med rederiet.

Minst 1700 færre tilsette på Sunnmøre: Éin av tre har mista jobben (for abonnentar)

Siden har imidlertid rederiet lagt ut nye stillingsutlysninger der de søkte 24 sjøfolk til å bemanne  fartøyene Island Wellserver og Island Frontier mens de er i opplag – fram til 1. april 2018. De nye stillingene, som nå er besatt, er omfattet av en annen tariffavtale enn den de ansatte blei permittert fra.

– Å permittere de ansatte for så å la dem søke på sine egnestillinger til dårligere betingelser, kan vi rett og slett ikke gåmed på, sier Kalland i SAFE til Maritime.no.

Håvard Ulstein, administrerende direktør i Island Offshore, sier til Maritime.no at bakgrunnen for tiltaket er å spare penger. Foto: Staale Wattø

Stridens kjerne går på om skipene er i virksomhet - etter tariffavtalen - når de ligger i opplag eller klasses. Samtidig er det et spørsmål om rederiet kan permittere ansatte, for deretter å la de søke på sine tidligere stillinger - til dårligere vilkår. Rederiet mener de har loven på sin side, og at flyteriggavtalen ikke gjelder når båter er i opplag.

Administrerende direktør i rederiet, Håvard Ulstein, sier til Maritime.no at han er sterkt uenig med fagforeningene i at praksisen strider mot loven. Han sier at selskapet er i en økonomisk vanskelig situasjon, og ikke hadde noe valg.

– Det vårtansvar å gjøre det som må til for å holde selskapet flytende, ogkunne tilby folkene jobb i mange år fremover, sier Ulstein til Maritime.no.