Den mer enn hundre år gamle seilskuta Statsraad Lehmkuhl får installert batterier, som gjør at den kan seile utslippsfritt – uten vind i seilene.

Statlige Enova støtter batteriprosjektet med om lag 4,2 millioner kroner. De ser på Statsraad Lehmkuhl som et viktig utstillingsvindu for å vise hvordan Norge jobber med å omstille seg til et lavutslippssamfunn, skriver Enova i en pressemelding.

Skipet har naturlig nok seilt på fornybar vindkraft store deler av sitt mer enn hundreårige liv. Men nå får mannskapet mulighet til å seile utslippsfritt med batteridrift på strekninger hvor de tidligere har brukt dieselgeneratorer.

(saken fortsetter under)

Rolls-Royce-kontrakt

Det er Rolls-Royce Marine som skal levere teknologien som gjør seilskuta til et pionéreksempel. Etter oppgraderingen vil batteriene begrense motorbruken. Batteriene vil kunne lades fra land, og også hente kraft fra propellen.

- Denne energiproduksjonen varierer med farten til skuta, så den er ikke konstant, men med vårt system kan energien lagres på batteriene og være tilgjengelig til bruk når det trengs miljøvennlig motorkraft, eller til bruk i den daglige driften ombord, for eksempel matlaging og varme, sier produktsjef Sigurd Øvrebø for elektro- og energisystemer i Rolls-Royce Marine i en pressemelding fra selskapet.

Samtidig med installasjonen av batterier klargjøres skipet for landstrøm med mulighet for lading i havn. Rolls-Royce opplyser ikke hvor stor verdi kontrakten er på.

Brukes til utdanning

Statsraad Lehmkuhl brukes i utdanningen av norske sjøkrigsskolekadetter, samt videregåendeelever og lærlinger innen maskinist- og matrosfaget.

– Nå vil skipet gi neste generasjon sjøfolk tidlig erfaring med ny teknologi. Det vil bidra til å bygge holdninger og kunnskap om batteriløsninger som de kan ta med seg videre i karrieren, sier Nakstad i Enova.

Bergen er hjemmehavn for seilskipet, men det planlegges flere klimatokt med fartøyet i tida framover. Da passer naturligvis batteridrift godt inn.

– Vi gleder oss kanskje aller mest til rolige middager uten duren fra dieselgeneratorene, sier Vatle i Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl.