Hurtigrutens kommende ekspedisjonsskip er forsinket til levering fra Kleven verft. MS Roald Amundsen ble nylig sjøsatt ved verftet på Sunnmøre og skulle etter det som ble opplyst ved kontraktsinngåelsen bli levert juli 2018. Nå er de første turene med skipet utsatt.

Ifølge avisa Nordland er rundt ti seilaser kansellert og gjestene fikk før helga et brev med en beklagelse og tilbud om plaster på såret fra rederiet. Mellom to og tre tusen gjester skal være rammet – og bare et fåtall av disse er nordmenn.

– Ingen enkeltårsak

Etter det Sunnmørsposten kjenner til kom en del av tegningene sent til verftet, men verken Kleven eller rederiet vil kommentere konkrete årsaker til forsinkelsen.

– Det er fordi det er et særdeles avansert og komplekst fartøy med mye nyutviklet teknologi og nytt regelverk. Et slikt ekspedisjonsskip er et nytt område for både verft og underleverandører og arbeidet er noe mer tidkrevende enn beregnet, sier kommunikasjonssjef Ellen Kvalsund i Kleven til Sunnmørsposten.

– Det er totaliteten av alt og dreier seg ikke om en enkeltårsak, legger hun til.

Trenger mer tid

I en uttalelse fra rederiet blir det pekt på at verftet har undervurdert prosjektet og ikke kan levere innen den avtalte fristen.

– Kleven verft i Ulsteinvik har informert oss om at byggingen av det svært avanserte skipet har vært mer kompleks enn de hadde forventet, og at de trenger mer tid til å gjøre henne ferdig, heter det i uttalelsen.

Den nåværende avtalen er at verftet skal levere skipet i god tid før en planlagt tur til Antarktis i mai 2019.

(saka held fram under)

Økonomisk kompensasjon?

Etter det Sunnmørsposten forstår, er det så langt ikke gjort noen avtale om at verftet – som allerede er hardt presset økonomisk – må ut med en økonomisk kompensasjon for at arbeidet tar lengre tid.

– Utsettelser er aldri heldige, men vårt fokus nå er å få skipet ferdig, svarer Ellen Kvalsund i Kleven.

– Vi er i en god dialog med Kleven, nå handler jobben vår om å hjelpe gjestene, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten om dette.

Har opsjon på to skip til

Kontraktene på bygging av de to ekspedisjonsskipene til Hurtigruten har gitt arbeid til hundrevis av verftsarbeidere og en rekke underleverandører. I tillegg til MS Roald Amundsen og MS Fridtjov Nansen, har rederiet opsjon på to tilsvarende fartøy.

Ellen Kvalsund i Kleven vil ikke spekulere i om forsinkelsene påvirker mulighetene for at enda to skip blir bygget.

– Vi håper selvsagt at Hurtigruten vil bygge flere av disse fartøyene her, sier Kvalsund.

(saka held fram under)

Startet i februar

Hurtigrutesjefen Daniel Skjeldam satte selv i gang byggingen av skipet ved å trykke på startknappen for robotproduksjonen ved verftet i februar i fjor.

Verftet har satset på å bygge større deler av skipet ved eget verft og blant annet lugarer og boligseksjon blir lagd ved verftet. Designen på de to søsterskipene er et samarbeid mellom Rolls-Royce og designeren Espen Øino.

Fra grunnen: Klevne har de siste årene «flagget hjem» mer av skipsbyggingen og bygger større deler av skipene ved eget verft. Slik så skroget til MS Roald Amundsen ut i november 2017.